لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=3751
yazd.1388.01.26 80x80 - نبرد عروسکی
یزد: آخرالزمان و بازی های رایانه ای
8 اردیبهشت 1388
mahdi.haghverdi.taghanaki.1.mouood86 80x80 - نبرد عروسکی
Media Warfare Of Lebanon’s Hezbollah
8 اردیبهشت 1388
نمایش همه
Al Aqsa TV. Assoud 822x480 - نبرد عروسکی

نبرد عروسکی

متن زیر مقاله ای است تحت عنوان “نبرد عروسکی” که در شماره 22 ماهنامه پیام انقلاب منتشر شده است.

 

انیمیشن و برنامه های عروسکی یکی از قالب های رسانه ای هنری است که به منظور تاثیر گذاری بر قشر کودک و نوجوان مورد توجه خاص قرار گرفته است. در این مقاله علاوه بر بحث در این مورد به بررسی برنامه عروسکی جنجالی در شبکه الاقصی دولت حماس با عنوان « پرچمداران فردا » پرداخته شده است.

در جهان کنونی رسانه ها  به ابزاری مهم و تاثیر گذار در راستای  جنگ نرم (Soft War ) و عملیات روانی تبدیل شده اند، که از آن با عنوان جنگ رسانه ای (Media War) یاد می شود.

جنگ رسانه ای استفاده از رسانه ها برای تضعیف کشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها به منظور دفاع از منافع ملی است.

امروزه دیگر پیروزی در میدان جنگ بیش از شکست دادن دشمن در صحنه نبرد، به هدایت افکار عمومی نیروهای خودی و نیروهای بین المللی وابسته است.

انیمیشن و برنامه های عروسکی یکی از قالب های رسانه ای هنری است که به منظور تاثیر گذاری دولت های سلطه گر بر قشر کودک و نوجوان مورد توجه خاص قرار گرفته است.

رژیم غاصب صهیونیستی به دلیل دارا بودن امکانات فراوان رسانه‌ای و سلطه بر بسیاری از خبرگزاری‌های بین المللی، شبکه های تلویزیونی ماهواره‌ای، شبکه‌های رادیویی وسایت های اینترنتی از قدرت بالایی در زمینه جنگ رسانه‌ای برخوردار است. اما در عین این قدرت بزرگ رسانه ای نبست به کوچکترین اقدامات رسانه‌ای از سوی کشورهای اسلامی واکنش نشان می‌دهد، حاکمان صهیونیست معتقدند که ساخته شدن فیلم‌ها یا بازی‌های رایانه‌ای که کودکان و نوجوانان را به مقاومت بیشتر در برابر این رژیم ترغیب می‌کند می توان شدیدا به پیش برد اهداف صهیونیست‌ها لطمه بزند.

مجموعه «کودک و اشغا‌گر» که توسط شبکه سحر جمهوری اسلامی ایران ساخته شده یکی از این مصادیق است. این مجموعه علاوه بر شبکه سحر از شبکه دوم سیما، شبکه خبر و برخی شبکه های تلویزیونی ترکیه و سوریه نیز پخش شده و طی مراسمی با عنوان “غنچه های مقاومت” به کودکان غزه اهدا شد و به گفته ابواسامه عبدالمعطی، نماینده دولت قانونی حماس در تهران، این انیمیشن به زودی از شبکه های الاقصی و القدس هم پخش خواهد شد.

«کودک و اشغال‌گر» یک مجموعه انیمیشن سه بعدی رایانه ای است که سه کاراکتر اصلی این انیمیشن را یک برادر و خواهر خردسال فلسطینی و یک نظامی رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهند. داستان هر قسمت از این مجموعه تصویرگر ماجراهای درگیری بین دو طرف فلسطینی و صهیونیستی است. در هر قسمت از این انیمیشن که در زمانهای 5/1 الی 3 دقیقه ای تولید شده، ابتدا سرباز رژیم صهیونیستی شروع به طرح و توطئه برای آزار بچه ها می‌کند. بچه ها به خاطر روح لطیف و عاطفه کودکانه شان توقع آزار و اذیت از سوی یک فرد بزرگسال را ندارند، ولی دسیسه ها و اقدامات خبیثانه سرباز آنها را مجبور می‌کند تا در مقابله با اذیت های او وارد عمل شوند. در انتها این سرباز است که با نقشه هوشمندانه کودکان فلسطینی و درس عبرتی که به او می‌دهند، مضمحل می شود و خوار و ذلیل از صحنه بیرون می‌رود. همچنین واحد 136 ارتش آمریکا که اقدامات تبلیغی و اطلاع رسانی نیروهای مارین و تفنگداران دریایی آمریکا را برعهده دارد، نسبت به پخش  کارتون‌های ایرانی در عراق ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف پخش این کارتون‌ها شده است. آنها معتقدند که پخش این کارتون‌ها، فرهنگ و اندیشه‌های ایرانی را که در تضاد کامل با سیاست‌های آمریکاست به نسل کودک و نوجوان عراق منتقل می‌کند. پخش کارتون‌های ایرانی ماند داستان‌های کهن و نیز انیمیشن‌هایی با محوریت زندگی و روایاتی از ائمه (ع) با استقبال مردم و نوجوانان عراقی روبرو شده است. ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در عراق معتقد است این برنامه‌‌ها به گونه‌ای ترجمه می‌شوند که اهداف فرهنگی را در لابه های سیاسی به عراقیها تحمیل می‌کنند.

یکی از اقدامات مهم فلسطینیان در این راستا که با واکنش شدیدی از طرف صهیونیستها مواجه شده، پخش برنامه‌‌‌‌ای از شبکه الاقصی وابسته به دولت قانونی حماس است.

این برنامه با عنوان  « پرچمداران فردا » یا «پیشگامان فردا» (« رواد الغد »  « The Pioneers of Tomorrow » ) از آوریل 2007 م از شبکه الاقصی برای کودکان و نوجوانان 9 تا 13 سال پخش می‌شود، که مجری آن دختری محجبه به نام «سارا برهوم»  « Saraa Barhoum » است و موضوعات عمده این برنامه درباره اسلام، جهاد، شهادت و نیز مطالب ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی به زبان کودکان است. ‎

فرفور: «Farfour»

اولین کاراکتر این برنامه عروسکی « فرفور » نام داشت، این عروسک بسیار شبیه به عروسک معروف میکی موس « Mickey Mouse » بود.
«میکی موس»  اولین شخصیت مشهور آثار والت دیزنی، نمادی از همان یهودی سرگردان است که مدام از سوی رقیبان قوی‌‌تر تهدید می‌شود و او صرفاً با اتکا به زیرکی و چالاکی خویش، بر تمامی دشمنان فایق می‌آید.!

در این برنامه تلویزیونی، «فرفور» که از آن با عنوان «میکی موس حماس» یاد می شود، کودکان فلسطینی را به جهاد و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تشویق می‌کند، سارا مجری برنامه نیز که همراه این شخصیت کارتونی است، درباره‌ مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی حرف می‌زند. در یکی از این برنامه‌ها درحالی که “فرفور” ادای تیراندازی در می‌آورد، کودکان فلسطینی شعرهایی با موضوع مقاومت و شهادت می‌خوانند و “فرفور” از بچه‌ها می‌خواهد که نماز بخوانند و دعا کنند که حاکمیت جهان به دست اسلام بیفتد.

جالب است که پخش این برنامه عروسکی موجب اعتراض شدید دختر والت دیزنی به حماس شد. فرزند طراح میکی موس، جنبش حماس را به خاطر بخش برنامه‌ تلویزیونی که در آن عروسکی به شکل “میکی ماوس” کودکان را به مقابله‌ خشن با رژیم صهیونیستی و آمریکا فرا می‌خواند، تقبیح ومحکوم کرده و این رفتار آن‌ها را نهایت شرارت خوانده است (البته وی هیچ واکنشی درباره کشتار کودکان توسط صهیونیستها نشان نداده احتمالا از دید ایشان خشونت در برنامه های تلویزیونی غیر مجاز، اما در عالم واقعیت مجاز است) دختر 73 ساله‌ دیزنی به عنوان تنها بازمانده‌‌ی طراح این شخصیت مشهور کارتونی برای کودکان مدعی شده، این کار ضدبشری ا‌‌ست و نمی‌توان از آن چشم پوشید.

در قسمت 105 این برنامه  “فرفور” به دلیل عدم رضایت  برای فروش زمین خود، از سوی  افسر صهیونیستی، تروریست خوانده می شود و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و می‌میرد.

پس از آن سارا که روایت داستان را بر عهده دارد می‌گوید: «فرفور در حالی که از سرزمین خود دفاع می‌کرد، شهید شد و او را قاتلان کودکان کشتند.»

نحول : “Nahoul”
در قسمت بعدی کاراکتر جدیدی به جای “فرفور” ظاهر می‌شود این کاراکتر که شکل زنبور عسل است خود را “نحول”  و پیرو خط “فرفور” معرفی می‌کند و وقتی مجری برنامه از او می‌پرسد چگونه این کار را انجام خواهی داد؟ او پاسخ می دهد من با حضور در این برنامه به جای “فرفور” راه او را که راه اسلام، جهاد و شهادت است ادامه خواهم داد، من و دوستانم قدم بر جای پای “فرفور” خواهیم گذاشت و انتقاممان را از دشمنان خدا و قاتلان پیامبران و کودکان بی گناه خواهیم گرفت و قدس را آزاد خواهیم کرد.
اما در فوریه سال  2008 م “نحول” مریض می‌شود ولی به علت محاصره غزه نمی‌تواند آنجا را ترک کند و برای مداوا به مصر رود. به همین دلیل در آغوش پدر و مادر شهید می‌شود.
شاید بتوان کاراکتر «نحول» را در برابر کاراکتر « هاچ زنبور عسل »  بدانیم  در داستان « هاچ زنبور عسل » به کودک یهودی می‌فهماند که باید به دنبال مادر زیبا و نورانی خویش باشد و همه غیر یهودیان موجوداتی مخوف، بدجنس و حتی بد بو هستند که می خواهند او را از بین ببرند.

اسود: “Assoud”
کاراکتر بعدی که جایگزین “نحول” می شود “اسود ” است این کاراکتر به شکل یک خرگوش است،که قبل از مرگ “نحول” در لبنان زندگی می‌کرد ولی بخاطر اینکه سرزمین فلسطین را آزاد کند به فلسطین بر می‌گردد. در سال 2009 م در قسمت 302  این برنامه “اسود” در حالی که بر اثر حمله اسراییل به غزه زخمی شده در حال مرگ در بیمارستان نشان داده می‌شود، بعد از شهادت “اسود” کاراکتر جدیدی به شکل ببر راه او را ادامه می دهد.

«سارا برهوم»  « Saraa Barhoum » مجری فلسطینی این برنامه که هم اکنون شهرتی جهانی یافته، به سرعت در میان کودکان فلسطینی محبوبیت پیدا کرده، و می گوید: «دوست دارم که در آینده دکتر شوم تا بتوانم به هموطنانم کمک کنم، اما اگر به هر دلیلی موفق نشوم، دوست دارم که در راه کشورم به شهادت برسم. صهیونیست ها باید کشور ما را تخلیه کنند. فلسطین مال ماست و ما باید به وطن خود بازگردیم. او که لحظاتی پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی و اصابت یک بمب به ساختمان نزدیک محل ضبط برنامه “پیشگامان فردا” سخن می‌گفت، افزود: صهیونیست ها ما را تروریست خطاب می‌کنند، درحالی که این خود آنها هستند که باید از کارهای بدشان و حمله به کودکان فلسطینی دست بردارند.»

به گزارش العربیه، رسانه های رژیم صهیونیستی در گزارشی درباره برنامه “رواد الغد” اعلام کردند: این برنامه افکار انزجار طلبانه علیه رژیم صهیونیستی و ایالت متحده آمریکا را تبلیغ و منتشر می‌کند.

” بالستینیان میدیاوویچ” رییس انجمن رژیم صهیونیستی نیز درباره این برنامه مدعی شد: این برنامه به شستشوی مغزی کودکان اقدام می‌کند و دو شخصیت فرفور و سارا در برنامه کارتونی “رواد الغد” بر حمایت جنبش مقاومت تاکید دارند.
همانطور که اشاره شد عروسک های برنامه های کودکان نیز صرفا یک سرگرمی نیستند بلکه ابزاری برای انتقال مفاهیم و ارزشها

هستند، دنیای غرب مدتهاست که از شخصیتهای عروسکی، کارتونی و انیمیشنی برای انتقال دیدگاه های خود بهره می‌جوید مثل برنامه هایی چون «دامبو، فیل پرنده» ، «جوجه اردک زشت» ، «میکی ماوس» ، «لوک خوش شانس» و…

دلیل اهمیت این موضوع همین بس که وقتی در ایران، لبنان، فلسطین یا هر کشور مسلمان دیگر کوچک ترین اقدامی در این راستا صورت می‌گیرد عکس العمل بسیار جدی نشان می دهند. این موضوع مهم باید مورد توجه مسئولان و تصمیم گیران فرهنگی باشد و اقدامات کمی و کیفی بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.

نویسنده: مهندس مهدی حق وردی طاقانکی

عنوان مقاله: نبرد عروسکی ، ماهنامه پیام انقلاب ، شماره 22 ، اردیبهشت ماه 1388 ، صفحه 48 و49

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *