لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=3674
film.01 80x80 - جهاد مجازی
مثل فیلم… مثل فلسفه
18 مرداد 1396
سواد رسانه ای
18 مرداد 1396
نمایش همه
virtual jihad . virtual mojahed 822x480 - جهاد مجازی

جهاد مجازی

جهاد مجازی (Virtual Jihad)

بروزانقلاب اطلاعات وگسترش فناوری وابسته به آن زندگی بشریت را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است .این تکنولوژی در عین حال که دارای قایلیتها ،توانمندی ها و فرصتهای زیادی است تهدیدات و چالشهایی را برای بشریت به طور عام وجهان اسلام به طور خاص سبب شده است.

انقلاب ارتباطات باعث تغییربسیاری از مفاهیم و فرایندها و تعریف مفاهیم جدیدی شده است.یکی از این مفاهیم جنگ وجهاد است.

گسترش انقلاب اطلاعات درجهان ،عملیات تهاجمی ، نظامی و تاکتیک های جنگی را متحول کرده است.به صورتی که برای نابودی یا مغلوب یا تضعیف نمودن دشمن دیگر نیاز به جنگ های بزرگ وخونین وفرسایشی نیست .بلکه های جنگهای اطلاعاتی به تنهایی یا به همراهی عملیات های نظامی کوچک نیز قابلیت وارد نمودن صدمات ولطمات زیاد به دشمن را دارا می باشند.

جنگ اطلاعاتی عبارت است از استفاده از شبکه های الکترونیکی برای تخریب و یا از کار انداختن اطلاعات دیجیتالی و غیر عملیاتی کردن زیر ساخت های اطلاعاتی که می تواند علیه یک جامعه یا نیروی نظامی باشد.
جنگ اطلاعاتی با توجه به نوع هدف و نحوه عملکرد به دو گونه قابل تصور است.
1-جنگ سایبر نتیک(CYBERWAR)
2-جنگ شبکه ای (NETWAR)

1-جنگ سایبر نتیک(CYBERWAR): جنگ سایبرنتیک نیز با هدف از هم گسیختن سیستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی، سیستم‌های کنترل و فرماندهی، ارتباطات، خبرگیری و جاسوسی نیروی نظامی دشمن و غیرعملیاتی کردن آنها در صحنه نبرد و یا در حالت عادی صورت می‌گیرد

با توجه به مطالبی که ذکر شد و با توجه به استفاده ابزاری دشمن از فضای مجازی برای هجوم و یورش عظیم به جهان اسلام و بالاخص شیعه به نظر می رسد می بایست به مفهوم جهاد (JIHAD) در اسلام از دیدگاه جدید نگاهی نو انداخت و به راهکارهای عملیاتی جهاد، واژه ای به نام جهاد مجازی (Virtual Jihad) اضافه نمود .و با بالا بردن سطح علم و آگاهی نسبت به دفاع و جنگ در فضای سایبر ،سربازان شهادت طلبی را در این راستا آموزش داد.
به نظر می رسد جهاد مجازی (Virtual Jihad) در محورهای زیر می بایست مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

1-جهاد سایبرنتیک  (CYBER JIHAD)
الف-تدافعی (CYBER DEFENCE JIHAD)
ب-تهاجمی (CYBER ATTACK JIHAD)
2-جهاد شبکه ای  (NET JIHAD)
الف-تدافعی (NET DEFENCE JIHAD)
ب-تهاجمی (NET ATTACK JIHAD)

1-جهاد سایبرنتیک  (CYBER JIHAD)
در جنگ سایبرنتیک دشمن سعی دارد با کلیه امکانات باعث از هم گسیختن سیستمهای اطلاعاتی و مخابراتی، سیستم‌های کنترل و فرماندهی، ارتباطات، خبرگیری و جاسوسی نیروی نظامی دشمن و غیرعملیاتی کردن آنها در صحنه نبرد و یا در حالت عادی شود.

الف-تدافعی
هر چند که در این زمینه در مقابله با دشمن عقب هستیم ولی باید این خلا را هر چه زودتر پر کنیم.اتحاد اندیشمندان و دولتمردان جهان اسلام در این راستا امری ضروری به نظر می رسد.
آموزش و فراهم سازی امکانات و اطلاعات و زیر ساختهای اصلی این فضا و تولید داخلی آن در جهان اسلام مهترین راهکار در این زمینه است.

ب-تهاجمی
با توجه به توانایی فنی بالا غرب برای جنگ در فضای سایبر آمریکا خود عامل بیشترین حملات در این فضا بوده است.
اقدامات سیا برا ی تحقق بخشیدن به این جنگ علیه اسلو بودان میلوشویچ رئیس جمهور صربستان(جهت حمله الکترونیکی به بانکهایی که او حساب دارد برای بلوکه ،انتقال و یا مخدوش کردن دارایی های آن) جز اولین پیشنهادات بریا شروع چنین جنگی بود
و یا اسرائیلی ها با هک کردن سایت های اسلامی و حمله به سایت های رسمی دولت های عرب تلاش می کنند به کشورهای اسلامی عربی لطمات مادی وارد آورند

درمقابل جوامع‌ پیشرفته‌ غربی که‌ به‌ شبکه‌های‌ الکترونیکی‌ بسیارمتکی ووابسته هستند ‌،آسیب‌پذیریشان  در برابر حملات‌ تروریستی‌، سرقت‌ و خرابکاری‌ در سط‌ح‌ ملی‌ مط‌رح‌ است‌.
به همین دلیل باید با  ملاک قرار دادن تئوری ((تهاجم بهترین دفاع است)) خود را برای مبارزه در این فضا آماده کنیم.
این خطر به‌گونه‌ای‌ که‌ است ((حتی‌ یک‌ مقام‌ امنیتی‌ آمریکا گفته‌است‌ که‌ با یک‌ میلیارد دلار و بیست‌ نفر متخصص‌ خبره‌ رایانه‌ می‌تواند کل‌ امریکا را فلج‌ کند. یک‌ تروریست‌! نیز می‌تواند به‌ این‌ توانایی‌ دست‌ یابد.)) از این‌ رو، تاثیر حمله‌ به‌ شبکه‌های‌ رایانه‌ای‌ از تاثیر حملات‌ شیمیایی‌ و میکروبی‌ بیشتر است‌.
بر طبق گزارش رسمی ،استراتژی وزارت امنیت اخلی آمریکا برای مقابله با فعالیتهای سازمان یافته تبهکاری !از طریق وب دارای نقاط ضعف فراوانی است.
در این گزارش تاکید شده که مقامات این وزارتخانه برای مقابله با چالشهای درازمدت حاصل از تهدیدهای سایبر باید مدت زمان بیشتری را صرف کنند.
گفتنی است که در این گزارش، تروریسم سایبر یکی از 5 تهدید امنیتی عمده برای ایالات متحده دانسته شده است.
آقای خاخام Abraham Cooper جانشین مرکز Simon Wiesenthal در لوس آنجلس (Los Angeles) با آگاهی از این مطالب  می گوید:
((terrorists are deeply involved in the Internet))
تروریستها شدیدا در اینترنت در گیر شده اند.
او برای مثال از هک شدن سایت آیپاک (AIPAC)  لابی اسراییلی مستقر در آمریکا
America-Israel Public Affairs Committee)) یاد کرده و احساس نگرانی می کند.(منبع سایت jpost)
لازم به ذکر است این جنگ مدتهاست که بین غرب و اسراییل علیه اسلام آغاز شده است.
بعنوان مثال در سال 2000 میلادی سایت حزب الله لبنان(Hezbollah) که یک سایت ضد صهیونیستی(anti-Zionist) است توسط یک گروه هکر اسراییلی هک شد و پرچم اسراییل و سرود ملی اسراییل  روی آن قرار گرفته شده بود.
در مقابل حزب الله لبنان در یک ضد حمله به وب سایت اصلی دولت اسراییل (http://www.israel.org و وب سایت وزات خارجه اسراییل (Www.israel-mfa.gov.il)  حمله کرده و آن را هک نمودند .(منبع سایت corr)

سایت بی بی سی گزارش داد
که سایت آیپاک توسط دکتر Nuker موسس انجمن هکر پاکستان مورد حمله قرار گرفت و اطلاعاتی از اعضای این سایت به سرقت رفت.
این گروه در پیغامی علت این کارشان را ظلم وجنایتهای اسراییل علیه فلسطینیان و حمایت مستمر آمریکا ازاین جنایات عنوان کردند.

2-جهاد شبکه ای  (NET JIHAD)
در جنگ شبکه ای دشمن سعی دارد با تسلط بر فضای سایبر و استفاده از امکانات آن از جمله تاسیس و حمایت از سایتها و وبلاگهایی که با انتشار مطالب ،در راستای تخریب و تضعیف و تغییر ارزشها و باورهای جامعه اسلامی تلاش کند .و تفکر و فرهنگ غربی را در تمام ابعاد آن گسترش دهد.در مقابل این روش دو راهکار ارائه می شود.

الف-تدافعی
در این روش می بایست با تسلط بر فضای سایبر ،ایجاد و افزایش ضریب نفوذ سایتها اسلامی با زبانها اقوام های مختلف مسلمانان از یک سو به تحکیم تفکر اسلامی در میان مسلمانان پرداخت.و از سوی دیگر به پاسخ گویی شبهات و ایرادات مطرح شده به فرهنگ اسلامی پرداخت .

ب-تهاجمی
در این روش می بایست با تسلط بر فضای سایبر و ایجاد وگسترش سایتها ،به فرهنگ غرب تاخت و آن را با چالشهای مختلف مواجه کرد و با استفاده ازکلیه نیروها به خصوص اندیشمندان منتقد غربی به تبیین مبانی آنان پرداخت و افکار عمومی ملتها را به مخالفت و معاندت با سیاستهای دولتهایشان هدایت کرد.
و از سوی دیگر با مورد حمله قرار دادن منابع اطلاعاتی و سایتهای آنان در صدد ایجاد توازن قوا در این جنگ نابرابر شویم.
ما مسلمان در هر زمان و مکان می بایست آیه 60، سوره مبارکه انفال را سر لوحه خود قرار داده و خود را برای دفاع از جهان اسلام در برابر جهان کفر قرار دهیم.

-((و اعدو ا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون  به عدو الله و عدوکم و اخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم))

 

حق وردی طاقانکی، مهدی(1383)، سايبرنتيك و جهاد امروز،تهران، ماهنامه امید انقلاب شماره 350، ص 10

حق وردی طاقانکی، مهدی(1387)، جهاد مجازی، ماهنامه پیام انقلاب شماره 9، ص26 و 27

ماهنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی پیام انقلاب، ارگان رسمی سپاه پاسداران،صاحب امتیاز:ستاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه

این مقاله برای اولین بار با عنوان “جهاد مجازی” در وبلاگ مجاهد مجازی در مهرماه سال 1383 منتشر شده است.

http://mhta.persianblog.ir/post/36/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *