مولفه های رهبری بصیر آموزشی با تاکید بر آموزه های دینی

لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=3860
american army 80x80 - مولفه های رهبری بصیر آموزشی با تاکید بر آموزه های دینی
From America’s Army to Call of Duty : Doing Battle with the Military Entertainment Complex
30 آبان 1396
نخستین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال
بازی های دیجیتالی به مثابه ابزاری برای آموزش فلسفه
30 آبان 1396
نمایش همه
Components of Visionary Educational Leadership Based on Islamic Teaching 822x480 - مولفه های رهبری بصیر آموزشی با تاکید بر آموزه های دینی

مولفه های رهبری بصیر آموزشی با تاکید بر آموزه های دینی

پیشگفتار

مبانی علوم‌انسانى رایج و به‌تبع آن، رشته مدیریت که در حال حاضر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مبتنى بر جهان‌بينى و فهم ديگرى از عالم آفرينش است و غالباً بر اساس نگاه مادى از رابطه انسان و جهان فرمول‌بندي شده است و با رويكرد توحيد‌محور در زمينه رابطه انسان و جهان و خداوند متعال، ناهماهنگ و ناسازگار می‌باشد.

حال اگر اين تئوری‌های مدیریت غرب که با این مبنای فکری و فلسفی تدوین شده‌ است بدون دخالت اندیشه کاوشگر اسلامی عملاً دچار اشتباه بزرگی شده‌ایم. ما باید ريشه و پايه و اساس علوم انسانى را در قرآن و سنت ائمه الهی پيدا كنیم. قرآن‌کریم نخستین و بزرگ‌ترین منبع معارفی و معمار علوم‌انسانی است. رابطه قرآن با علوم‌انسانی یک رابطه تباین و جدایی نیست. رابطه قرآن و علوم‌انسانی رابطه سازگاری از نوع تعامل است.

با اندکی تأمل در تحقیقات انجام شده در حوزه مدیریت در دهه‌های پیش متوجه می‌شویم که در این پژوهش‌ها معمولاً مبانی غربی را با رنگ و لعاب دینی ارائه می‌داده‌اند، در حالی که قرآن یک مائده است؛ یعنی سفره‌ای که بر روی آن غذا چیده شده است. پس شایسته نیست که غذای دیگری بر سر سفره قرآن گذاشته شود. باید اساس کار خود را قرآن و آموزه‌های دینی قرار داد ولی از تئوری‌های غربی و روند رشد آن‌ها و نتایجی که به دست آورده‌اند، نیز نباید غفلت کرد. خوشبختانه اخیراً با تأکیدات مقام معظم رهبری بر اسلامی سازی علوم انسانی، حرکت‌های بسیار خوبی شروع شده است. این‌ کتاب نیز درصدد تحلیل تئوری رهبری بصیر از دیدگاه متخصصان است و در این راستا به شناسایی مؤلفه‌های رهبری بصیر بر اساس آموزه‌های دینی می‌پردازد.

در کشورهای غربی در مورد بصیرت و رهبری بصیر پژوهش‌های بسیاری صورت گرفته است؛ این بحث از دیدگاه ادیان دیگر نیز مورد بررسی واقع شده است ولی در مورد بصیرت و رهبری بصیر از دیدگاه اسلام تاکنون تحقیقی جامع صورت نگرفته است. البته از دیدگاه مسیحیان و صاحب‌نظران یهودی در زمینه ایجاد چشم‌انداز و لزوم بصیرت در رهبران پژوهش‌هایی انجام شده است و ضروری است که مسلمانان نقطه‌نظر اسلام را در زمینه بصیرت و رهبری بصیر بررسی کنند. در دنیای اسلام تنها یک پژوهشگر سنی با نام سید محمد محتشم بر روی این تئوری و مفهوم بصیرت کار کرده است. ایشان در پژوهش پس بعد از تعریف رهبری بصیر از دیدگاه اسلام وضرورت آن در جامعه اسلامی، سه خلیفه اول را به‌عنوان رهبران بصیر جامعه اسلامی معرفی می‌کند.

ما نیز برآن شدیم با توجه به ضرورت این موضوع و خالی بودن پژوهش در این زمینه به ویژه از سوی محققان شیعه، به شناسایی مفهوم بصیرت و رهبری و رهبری بصیر و ویژگی‌ها و مهارت‌ها و رفتارهای رهبری بصیر ازدیدگاه قرآن و معارف علوی پرداخته و سپس این تئوری را از دیدگاه نظریه‌پردازان غربی نیز مورد بررسی و تحلیل قرار داده، در نهایت به بررسی تطبیقی این دو مکتب بپردازیم.

برای بارگیری فهرست مطالب و بخشی از کتاب اینجا کلیک کنید.

درباره کتاب:

تألیف: حق‌وردی طاقانکی، مریم Haqverdi Taqanaki, Maryam

عنوان: مؤلفه‌های رهبری بصیر آموزشی با تأکید بر آموزه‌های دینی

محل نشر: ناشر، سال نشر: تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1391

مشخصات ظاهری: 236 ص
فروست: دانشگاه امام صادق(ع)؛ 437؛ مدیریت آموزشی؛ 8

عنوان انگلیسی:

Components of Visionary Educational Leadership Based on Islamic Teaching

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *