لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=3721
ssweekly.ir .n 386. p 8 1 80x80 - عملیات فرقان مجازی
عملیات صفر و یک گداخته
7 اسفند 1387
virtual jihad . virtual mojahed 80x80 - عملیات فرقان مجازی
مشهد : فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی
7 اسفند 1387
نمایش همه
payam.enghelab 822x480 - عملیات فرقان مجازی

عملیات فرقان مجازی

نبرد اینترنتی  در زمان جنگ غزه میان حماس و رژیم صهیونیستی

همزمان با عید «حنوکا» یا همان «جشن نور و روشنایی» ، رژیم اشغالگر صهیونیستی با تمام قوا به نوار غزه حمله کرد ؛ تهاجمی که آن را «سرب گداخته» یا «سرب مذاب» نامید. در مقابل، حماس نیز با دست خالی طی 22 روز جنگ که آن را جنگ «فرقان» نام گذاشت در برابر این تهاجم مقاومت کرد. مشابه جنگ 33 روزه ، این نبرد به نبرد نظامی منحصر نشد و جنگ به فضای اینترنت کشیده شد و هر دو طرف سعی نمودند از تمام ظرفیت های این فضا در راستای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

رژیم صهیونیستی هم زمان با تهاجم نظامی ، به سایت های اینترنتی وابسته به حماس حمله و برخی از انها را هک کرد. از جمله این پایگاهها ، پایگاه «القسام»، پایگاه اطلاع‌رسانی گردان‌های شهید «عزالدین القسام»، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)  بود.

گروه طرفدار رژیم صهیونیستی به نام «نیروی دفاعی اینترنتی صهیونیست ها» روش های گوناگونی برای حذف و ناتوان کردن گروه های طرفدار فلسطین در وب سایت «فیس بوک»-دومین وب سایت بزرگ در مسایل اجتماعی در جهان- انجام داد.

همچنین واحد روابط عمومی نیروی دفاعی اسرائیل ( Israeli Defence Force-IDF)  به منظور پوشش رسانه ای این جنگ ، همسو با اهداف این رژیم یک وبلاگ راه اندازی کرد.

از سوی دیگر نیروی دفاعی اسرائیل در سایت «یوتیوب» ، که یک سایت پر طرفدار و معروف اشتراک گذاری کلیپ و فیلم های ویدیویی است یک کانال خصوصی برای پخش فیلم های مربوط به این جنگ راه اندازی نمود. کلیپ های تبلیغاتی اسرائیل دو هدف اصلی را دنبال می کرد؛ اول توجیه حملات هوایی و دوم این که فاجعه انسانی در نوار غزه وجود ندارد!

در مقابل گروههای مقاومت فلسطینی و نیز مسلمانان سراسر دنیا در این نبرد به کمک حماس و مقابله ، با اسراییل وارد عمل شدند و توانستند اقدامات بسزایی را در این زمینه انجام دهند و در حقیقت عملیات فرقان مجازی را هدایت کنند.

در طول این جنگ گروههای هکری از سرتاسر جهان در حمایت از مردم غزه اقدام به هک نمودن سایت های اسراییلی نمودند و بر صفحات این سایت ها ، جملاتی به زبان های مختلف در حمایت از مردم غزه و مخالفت با اقدامات صهیونیستها و تصاویری از جنایات اسراییل در غزه نقش بست.

ساعاتی پس از حمله رژیم اشغالگر به نوار غزه،  بیش از سیصد سایت ، و طی  مدت جنگ  بیش از ده هزار وب سایت رژیم صهیونیستی هک شد.

یکی از این گروهها ، گروهی از هکرهای ترکیه ، تیم «آی ایلدیز تیم» بود که در اعتراض به جنایات رژیم اشغالگرقدس اقدام به هک نمودن برخی سایت های وابسته به این رژیم نمود. این گروه در سایت های هک شده ، با نوشتن “به این قتل عام ها وقتل عام نژادی خاتمه دهید.” واکنش خود را به جنایات صهیونیست ها نشان داده اند.  اعضا گروه هکری آشیانه از جمهوری اسلامی ایران نیز توانست تعداد زیادی از سایتها رژیم غاصب صهیونیستی ، از جمله سایت موساد را مورد حمله قرار دهند.

از جمله سایتهایی که در طول این جنگ توسط هکران مورد حمله قرار گرفت، می توان به سایت اینترنتی بانک «دیسکونت»اسرائیل، سایت روزنامه‌های اسرائیلی «معاریو»، سایت «یدیعوت آحارنوت» از پرتیراژترین روزنامه‌های صهیونیستی ، سایت رادیو رژیم‌ صهیونیستی و سایت «ایهود باراک» وزیر جنگ رژیم اسراییل و… اشاره کرد.

در طول جنگ غزه در پی سانسور شدید خبری مقاومت مردم فلسطین در مقابل تهاجم رژیم نامشروع اسراییل، گروهی از جهادگران مجازی حامی فلسطین، اقدام به راه اندازی سایت «فلسطین‌تیوب»  (http://www.palutube.com) کردند که در فضای مجازی از «فلسطین‌تیوب» به عنوان یوتیوب مقاومت یاد می‌شد.همچنین سایت ایرانی 4VISIT  که توسط مجاهدان مجازی ایرانی قبلا به دلیل سانسور و حذف کلیپ ها ارزشی و ضد صهیونیستی در سایت یوتیوب ، راه اندازی شده بود، در این زمینه اقداماتی فعالیت نمود. در این سایت ها فیلم ها و کلیپ هایی از اقدامات ضد بشری اسراییل به نمایش در آمد.

وبلاگ نویسان نیز به کمک فلسطین شتافتند ، تلویزیون «سی ان ان» گزارش داد: تهاجم اسرائیل به غزه و اوضاع انسانی منطقه واکنش بی‌سابقه وبلاگ‌نویسان جهان را بدنبال داشته است. خبرنگاران و روزنامه نگاران به ویژه مردم فلسطین مقیم خارج مرتباً اخبار و تحولات غزه را در وبلاگ‌های خود درج می‌کنند. جالب این است که وبلاگ‌نویسان یهودی طرفدار صلح نیز در حمایت از غزه و مردم آن مطلب می‌نویسند و عملکرد رهبران خود را زیر سوال می‌برند.

وبلاگ نویسان  ایرانی نیز، در قالب گروههای وبلاگی و یا انفرادی در این زمینه اقدامات موثری انجام دادند.

همچنین با راه اندازی سایت تحت عنوان غزه (http://gaza.ir) به سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی و با اتحاد در جهت استفاده از تکنیک بمب گوگلی سعی در رساندن اخبار واقعی به مردم جهان نمودند.

عکس العمل رژیم صهیونیستی می تواند بیانگر عمق تاثیر این اقدامات باشد. روزنامه «هاآرتص» در واکنش به فراخوان وبلاگستان فارسی درباره تشکیل جبهه متحد وبلاگ‌نویسان ـ گردان عاشورایی وبلاگ‌نویسان ـ خبر تشکیل ارتش مجازی رژیم صهیونیستی را اعلام کرد، هک کردن سایت‌های طرفدار مقاومت فلسطین و نیز انتشار اخبار و مطالب هم‌ راستا با سیاست‌های تل آویو در اینترنت بخشی از وظایف ارتش مجازی این رژیم بود.

جالب تر اینکه رژیم صهیونیستی از ترس اقدامات سایبری مجاهدان مجازی اقدام به راه اندازی واحد ویژه‌ای برای مبارزه با تروریسم در شبکه اینترنت نموده است این واحد تحت عنوان «رام» توسط دستگاه امنیت داخلی «شاباک» مدیریت می شود.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت‌آحارونوت» به نقل از سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد تنها در سال گذشته و بعد از عملیات “باران تابستان” [که توسط نظامیان صهیونیست علیه مردم غزه انجام شد] به یکباره بیش از 750 وبگاه مهم صهیونیستی هک شد که مهم‌ترین آنها وبگاه یک بانک اسرائیلی، وبگاه حزب حاکم (کادیما) و وبگاه بیمارستان «رمبام» بود.

این روزنامه می‌نویسد که نگرانی اسرائیل از این است که این گروه‌ها در ضربه‌زدن به عصب مرکزی شبکه اینترنتی اسرائیل موفق شوند.

تجربه نبرد مجازی در جنگ غزه و جنگ های قبلی مانند جنگ 33 روزه لبنان و… ، ضرورت و اهمیت جهاد مجازی در اینترنت و نیز اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش اثربخشی این اقدامات را یاد آور می شود، جهادی که می تواند توسط گروههای مقاومت مردمی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشته باشد.

نویسنده :مهدی حق وردی طاقانکی
منبع : ماهنامه پیام انقلاب ، شماره 20 ، اسفند ماه 1387 ، ص 30 و 31 ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *