لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=3759
virtual jihad . virtual mojahed 80x80 - پیشاهنگان امام مهدی (عج)
شهرکرد : مهدویت و بازی های رایانه ای
10 دی 1388
video.game .0.1 80x80 - پیشاهنگان امام مهدی (عج)
پیامدهای بازی های رایانه ای بر مهدویت بررسی می شود
10 دی 1388
نمایش همه
The Imam al Mahdi Scouts .Hezbollah.lebanon  822x480 - پیشاهنگان امام مهدی (عج)

پیشاهنگان امام مهدی (عج)

با شنیدن نام حزب الله لبنان در سرتاسر دنیا و شاید حتی در جمهوری اسلامی ایران، تصویری که در ذهن مخاطب نقش می‌بند عمدتا تصویر یک نیروی شبه نظامی است، نیرویی با محاسن و پیشانی بند، ملبس به لباس نظامی و مجهز به سلاح کلاشینکف، شبیه کلیپ‌هایی که از شبکه المنار پخش می‌شود. اما با نگاهی دقیق می‌توان دریافت که حزب الله لبنان صرفا یک سازمان نظامی صرف نیست، بلکه یک سازمان چند بعدی نظامی، سیاسی، فرهنگی و… است.

هر چند که به علت منازعات اخیر میان حزب الله لبنان با رژیم صهیونیستی وجهه نظامی و توانایی‌های حیرت انگیزش بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. اما حزب الله  کارکرد سیاسی نیز دارد چرا که در انتخابات شرکت کرده و در قد و قواره یک حزب و جریان قدرتمند و تاثیر گذار سیاسی در لبنان ظاهر شده است.

اما اقدام تاثیرگذار حزب الله لبنان که در جبهه های سیاسی و نظامی باعث قدرت نمایی شده اقدامات فرهنگی آن است.

حزب الله لبنان با شناخت صحیح از ظرفیت‌ها و تاثیرات تلاش های فرهنگی و رسانه‌ای با اقدام سریع و هوشمندانه در جهت تبیین دیدگاه‌ها و مقابله با تهدیدات سخت و نرم اقدام نموده است.

راه اندازی شبکه ماهواره‌ای المنار، شبکه رادیویی، راه اندازی سایت‌های اینترنتی و حتی تولید بازی‌های رایانه‌ای از جمله این اقدامات است.

حزب‌الله لبنان برای ترویج آرمانهای انقلابی و اسلامی برنامه‌های متعددی را برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده است. یکی از این برنامه‌ها جشن تکلیف است که چند سالی است در لبنان اجرا و متدوال شده، برنامه‌ای که بی شباهت به جشن تکلیف در ایران نیست، این برنامه همراه با اجرا نمایش، پخش سرودهای انقلابی و سخنرانی است و درپایان مراسم هدایایی همچون قرآن کریم، لباس، سجاده و چادر نماز به دختران مکلف اهدا می‌شود.(1)

اقدامی که با توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی و حضور ادیان و مذاهب مختلف سعی دارد انجام تکالیف دینی و خصوصا  حجاب اسلامی را در میان دختران شیعه نهادینه کند.

اما یکی از جدی ترین، موثرترین و قدیمی‌ترین اقدامات فرهنگی حزب الله لبنان اردو‌های پیشاهنگی است. به گزارش شبکه الجزیره بیش از 38 میلیون کودک و نوجوان در بیش از 200 کشور جهان در اینگونه سازمان ها عضو و فعال هستند.

در اردو‌های پیشاهنگی به نوجوانان مهارتهای گوناگونی آموزش داده می‌شود از مهارتهای ورزشی مانند شنا کردن گرفته تا آشنایی با نکات بهداشتی و کمک های اولیه، آداب معاشرت، موسیقی و سرود، روشن کردن آتش در جنگل، طناب و انواع گره های طناب و…

هر چند که در ظاهر اردوگاه‌های پیشاهنگی حزب الله لبنان  شبیه 29 گروه پیشاهنگی دیگر در لبنان و حتی کشورهای دیگر است. اما در واقع محتوای آن فراتر و متفاوت‌تر از سایر گروه‌هاست. چرا که آنها پیشاهنگان امام مهدی” (عج) هستند.

سازمان پیشاهنگان امام مهدی” (عج) (“جمعیّة کشّافة الإمام المهدی عجل الله فرجه ) (Imam al-Mahdi Scouts)  در نیمه شعبان سال 1405 ه.ق   سال 1985 میلادی  شروع به فعالیت نمود. مراکز این سازمان در بیروت، جبل عامل، النبطیة، البقاع و … است.

این سازمان، کودکان و نوجوانان  بین 8 تا 16 سال را تحت پوشش دارد و گفته می‌شود اعضا آن شامل پیشاهنگان و مربیان پیشاهنگی بیش از  60 هزار نفر، یعنی حداقل شش برابر بزرگتر از تمام سازمانهای پیش آهنگی در لبنان است.

شیخ نزیه فیاض رئیس سازمان پیشاهنگی المهدی لبنان با اشاره به سابقه کشافة الإمام المهدی(عج) که هم اکنون در لبنان فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و از بزرگ‌ترین سازمان‌های پیش‌آهنگی دنیا محسوب می‌ شود  ضمن تجلیل از بیش از 300 شهید این سازمان تصریح می‌کند: صهیونیست‌ها بر اساس آماری که ارائه داده‌اند این سازمان را برای خود بسیار خطرناک توصیف کرده‌اند، زیرا افرادی که وارد این سازمان می‌شوند به شکلی مناسب سازماندهی شده و آموزش می‌بینند.(2)

خبرنگار نیویورک تایمز که وارد یکی از این اردوگاهها شده می‌گوید:

« … از دور این محل شبیه تمام اردوهای پیشاهنگی در دیگر نقاط جهان به نظر می‌رسد. دو ردیف از چادرهای کرباسی روبه روی یکدیگر در کنار رودخانه لیتانی برپا شده‌اند. این رود سراسر عرض جنوب لبنان را … می‌پیماید. یک ورزشگاه جنگلی که با چوب و تنه درخت ساخته شده روبه روی اردو قرار گرفته است… جلوتر از تپه‌ها، روی تیرهایی که در بستر رود مستحکم شده‌اند تصاویر بزرگی از آیت الله خمینی رهبر انقلاب ایران و سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان نصب شده … در «دره بقاع» صدها نوجوان و جوان لبنانی با یونیفورم‌ها و دستمال گردن‌هایی که به سبک پیشاهنگ‌ها پوشیده‌اند، به صف و منظم، با دقت و تمام حواس دسته موزیک نظام و افرادی را تماشا می‌کنند که مقابل آنها رژه می‌روند. بر فراز سر این افراد پرچم زرد رنگ حزب الله به اهتزاز درآمده است. اغلب این افراد نوجوانان هستند که به رغم سن کم، چهره هایی سخت مانند بزرگسالان دارند، بعضی از آنها ریش کم پشتی دارند که جوان بودن آنها را بیشتر نمایان می‌کند و برخی دیگر هاله یی تیره رنگ روی پیشانی دارند که نشانی از سجده‌های طولانی در نماز است. عکسی از آیت الله روح الله خمینی، روحانی شیعه و رهبر انقلاب ایران به سینه یونیفورم آنها دوخته شده است. بازدیدکننده‌ای که در اردوگاه می‌گردد کنار چادرها صدای تلاوت قرآن را می‌شنود و جایی بین چادرها قبری را می‌بیند…که عکسی از عماد مغنیه روی آن نصب شده است.» به گفته یکی از مربیان پیشاهنگی علاوه بر بازی های معمول در اردوگاه یکی از فعالیت های مورد علاقه کودکان یک نوع بازی است که در آن بچه‌ها به دو گروه «ارتش مقاومت» و «آمریکا» تقسیم می‌شوند و هر یک تلاش می‌کنند دیگری را داخل رودخانه بیندازند.

حجم بیشتر آموزش های اخلاقی و مذهبی در اردوگاههای پیشاهنگان امام مهدی(عج) در مقایسه با آموزش‌های فیزیکی و فعالیت های ورزشی و جسمانی یکی از تفاوت های اصلی این گروه با سایر گروه‌های پیشاهنگی در کشور لبنان است، این سازمان برای سن‌های مختلف کتابهایی را تهیه و منتشر نموده است. خبرنگار نیویورک تایمز در این باره می گوید:

«این کتاب‌ها که یک نسخه از آن توسط یکی از مقامات رسمی حزب‌الله به دست خبرنگاران نیویورک تایمز رسیده است به شدت بر مسائل مذهبی و جنگ حزب الله علیه رژیم صهیونیستی تمرکز دارند. برای مثال «عشق و نفرت برای خدا»، «دشمن خود را بشناسید»، «وفاداری به رهبر» و «حقایقی درباره صهیونیسم» از جمله عناوین و سرفصل‌هایی هستند که در کتاب ویژه گروه‌های سنی نوجوانان گنجانده شده است. در هر فصل از کتاب از کودکان خواسته می‌شود آیات قرآنی مرتبط با موضوع درس را نوشته یا از بر بخوانند. در این کتاب‌ها همچنین مطالب زیادی در ستایش آیت الله خمینی رهبر انقلاب ایران و رهبران حزب الله نوشته شده است. ایران سال های متمادی حامی حزب الله بوده است. در این کتاب‌ها به کودکان آموزش داده می‌شود که از اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نفرت داشته باشند و از افرادی که در این مبارزه و در عقاید مذهبی خود چندان راسخ نیستند، پرهیز کنند. در پایان هر فصل سوال‌هایی وجود دارد که از پیشاهنگان جوان خواسته شده با مراجعه به قلب خود پاسخ آن را پیدا کنند. به آنها گفته می‌شود برای انتخاب راه درست باید همیشه به ندای قلب خود رجوع کنند. در متنی که برای مربی های پیشاهنگان تدارک دیده شده به آنها هشدار داده می‌شود کودکان و نوجوانان تحت تربیت آنها در مرحله حساسی از رشد و فراگیری خود به سر می‌برند که می‌تواند به مثابه بنیان و پایه ای مستحکم برای ایمان و تقوای آنها در آینده باشد. » (3)

یکی از سایتهای صهیونیستی که به اهمیت این موضوع و خصوصا تاثیر محتوای این دوره‌ها بر کودکان و نوجوان واقف شده به صورت مفصل به محتوای این کتابها را بررسی و بیان کرده است.

یکی از این کتابها که تصویر آن در سایت به نمایش گذاشته شده، کتابی است با عنوان “شارون شریر” (Sharon the Evil One) که طرح روی جلد آن،  جنایتکار جنگی آریل شارون را نشان می‌دهد که درکنار رودخانه عرق ریزان و ترسان، در حال فرار از دست یک کودکی است که در تعقیب اوست و به سوی او سنگ پرتاب می‌کند.

و یا طرح روی جلدکتابچه‌ای دیگر تحت عنوان “رهبر من” (My Leader) «قائدی» «Qa’idi » که درباره مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای نوشته شده شامل  تصویر امام خامنه‌ای و در بالا کتاب تصویر امام خمینی (ره) است.  در زیر تصویر امام خامنه‌ای نوشته شده ” قبس من السیرة الذاتیة للقائد المرجع الامام الخامنئی دام ظله” و حتی تصویری از صفحات تقویم سال 2006 میلادی توسط این گروه منتشر شده که در بالای تقویم عکس مقام معظم رهبری، آرم پیشاهنگ امام مهدی (عج) و پرچم لبنان نقش بسته و در زمینه تقویم تصاویری از فعالیتهای جوانان در اردوهای پیشاهنگی نقش بسته است. و…

با توجه به آنچه که بصورت مختصر در زمینه اقدامات فرهنگی حزب الله ذکر شد می توان دریافت حزب الله لبنان در عین حال که معتقد به آمادگی و مقاومت نظامی در برابر تهاجمات، با رویکرد نبرد نامتقارن است اما در عین حال این سازمان صرفا جنبه نظامی ندارد و یا با شرکت در انتخابات برای به دست گرفتن قدرت در کوتاه مدت برنامه ندارد، بلکه با یک برنامه ریزی راهبردی بلند مدت برای سالهای آینده لبنان و حتی منطقه  از راه فرهنگی آموزشی کادر سازی کرده و با توجه به پذیرش و گرایش بالا به حق و حقیقت در میان جوانان برنامه های بنیادین خود را در این قشر متمرکز نموده است، اقدامی به ظاهر بی‌سر و صدا که شاید به زودی نتیجه آن رویت نشود بلکه در سالهای آینده با نگاه به نخبگان  فرهنگی، سیاسی ،هنری ، نظامی و…  فعال در لبنان می توان به وضوح دید.

نویسنده : مهدی حق وردی طاقانکی

منبع: ماهنامه پیام انقلاب ، شماره شماره 24 ، تیر ماه 1388 ، ص 58 و 59

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *