گزارش ایکنا از تحریفی در انقلاب؛ انقلاب ۱۹۷۹؛ شاید تلنگری به مسئولان فرهنگی

لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=5321
neuro game.haghverdi.mahdi  80x80 - گزارش ایکنا از تحریفی در انقلاب؛ انقلاب ۱۹۷۹؛ شاید تلنگری به مسئولان فرهنگی
اثرات بازی‌های ویدئویی به‌صورت علمی بررسی شد
24 فروردین 1395
جنگ نرم و بازی های رایانه ای . مهدی حق وردی طاقانکی
زاهدان : کارگاه آموزشی فرصت ها و تهدیدات شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای
24 فروردین 1395
نمایش همه
1979 Revolution game 822x480 - گزارش ایکنا از تحریفی در انقلاب؛ انقلاب ۱۹۷۹؛ شاید تلنگری به مسئولان فرهنگی

گزارش ایکنا از تحریفی در انقلاب؛ انقلاب ۱۹۷۹؛ شاید تلنگری به مسئولان فرهنگی

بازی که از آن سوی مرزها درباره انقلاب اسلامی ایران ساخته می‌شود قطع به یقین روایت صحیح و اصیلی از رخدادهای انقلاب ما نخواهد بود و پیام‌هایی را به گیمرها منتقل می‌کند که در بستر واقعیت شکل نگرفته است؛ اتفاق نامیمونی است ولی شاید این بار تلنگر قوی‌تری به مسئولان این حوزه بزند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بازی رایانه‌ای «انقلاب ۱۹۷۹» توسط نوید خوانساری، بازی‌ساز و کارگردان ایرانی ساکن کانادا تولید شده است که حوادث اول انقلاب ایران را روایت می‌کند؛ بازی به اذعان سازنده آن نتیجه مشاهدات خوانساری در سن ۱۰ سالگی اوست. داستان بازی در مورد «رضا» یک عکاس خبری است که خود را در میانه وقایع تاریخ‌ساز انقلاب ۱۳۵۷ ایران در تهران می‌یابد؛ او در ادامه بازی، دستگیر و در اوین بازجویی می‌شود. کسی که از شخصیت اصلی بازجویی می‌کند، اسدالله لاجوردی است.

بازی انقلاب ۱۹۷۹؛ تحت تأثیر تفکر ضد انقلاب است
نوید خوانساری؛ تولیدکننده این بازی رایانه‌ای که خانواده او سه ماه پس از انقلاب به کانادا فرار کردند، تحت تأثیر تفکر ضد انقلاب خانواده بزرگ شد. وی در مورد انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: «من دیدگاه واقع بینانه­‌ای از آنچه در آن زمان و مکان اتفاق می‌افتاد، ندارم. برای من به عنوان یک پسر ۱۰ ساله دیدن ماشین­‌های نظامی در خیابان، دیدن خیل عظیم مردم در محله و منطقه و تظاهرات­‌های انبوه، جذاب و جالب توجه بود.»
به گفته وی این بازی به صورت دنیای باز (open-world) است و در ۴۵ ثانیه اول بازی، بازیکنان با تاریخ مختصر انقلاب آشنا می­‌شوند. بازی حول یک شخصیت اصلی به نام «رضا» می­‌گردد. رضا یک عکاس خبری جوان است که در روزهای پر سر و صدای انقلاب ایران زندگی می‌کند، هنگامی که حکومت پهلوی سرنگون و جمهوری اسلامی جایگزین آن شد، در حالی که رضا نه انگیزه سیاسی دارد و نه انگیزه دینی، با الهام گرفتن از ایده «تغییر» و خشم از مرگ وحشیانه پسر عموی خود به انقلاب می­‌پیوندد و در نهایت به یک بازیکن کلیدی در موفقیت انقلاب تبدیل می­‌شود.

محتوای بازی انقلاب ۱۹۷۹ حامل پیام‌هایی است که می‌توان به تحت تأثیر جو بودن انقلابیون و اینکه هدف محکمی برای انقلاب خود نداشتند، تبدیل تدریجی انقلابیون به ضد انقلاب به خاطر اقدامات دولت‏‌های پس از انقلاب، بی‏‌حجاب بودن انقلابیون زن پیش از انقلاب و ستم شدن به آن‏ها پس از انقلاب، موجه بودن برخی اقدامات گروهک مجاهدین، قبل و بعد از انقلاب، مطرح نبودن اسلامیت انقلاب قبل از وقوع آن و مصادره انقلاب توسط اسلام‏‌گرایان، سیاه‏ بودن دوران پس از انقلاب و پشیمانی مردم از انقلاب اشاره کرد!

بر اساس گزارش ایکنا مقام معظم رهبری در چهارم آذرماه سال ۹۴ در جمع فرماندهان بسیج فرمودند: «از اصل واقعیت نفوذ غفلت نشود که دشمن دارد طراحی می‌کند برای نفوذ! آماج نفوذ هم عمدتا نخبگان، عمدتا افراد موثر، عمدتا تصمیم گیران و تصمیم سازان هستند که تلاش می‌شود نفوذ روی آنها انجام شود! اگر این نفوذ بر روی افرادی انجام بگیرد که در سرنوشت کشور، سیاست کشور و آینده کشور تاثیر دارند، آرمان‌ها تغیر پیدا خواهد کرد، ارزش‌ها تغییر پیدا خواهد کرد، خواست‌ها تغییر پیدا خواهد کرد، باور ها تغییر پیدا خواهد کرد و یکی از چیزهایی که مکمل نفوذ است تقطعه کسانی‌ست که پای می‌فشارند بر اصالت‌ها، بر نگاه درست و ارزش‌ها».

 

روایت آمریکایی از انقلاب اسلامی
مهدی حق‌وردی طاقانکی، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای، در خصوص بازی انقلاب ۱۹۷۹ اظهار کرد: امروزه بازی‌های رایانه‌ای پرطرفدارترین رسانه شناخته شده و آمار ۲۰ میلیون گیمر ایرانی دال بر این موضوع است. هرچند در این بازی سعی شده است با استناد به اسناد و تصاویر، ادعای روایت واقعی از انقلاب اسلامی را داشته باشد اما وقتی به اصل بازی مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این روایت آمریکایی از انقلاب اسلامی شده است.

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: نوید خوانساری در این بازی، شکل‌گیری انقلاب اسلامی را به عنوان انقلابی فاقد یک ایدیولوژی و صرفا بر احساسات و هیجانات نشان داده است؛ جایگاه گروهک‌ها در این بازی بزرگنمایی و جایگاه مردم انقلابی و اسلامی کمتر دیده شده است. توهین به شخصیت‌های انقلابی و نهادهای انقلابی به ویژه شهید اسدالله لاجوردی در این بازی مشاهده می‌شود چراکه وی این شخصیت انقلابی را به عنوان شکنجه گر در زندان اوین معرفی می‌کند که از ابزارهای مختلف همچون شوکر برقی، سلاح کمری، تسبیح برای خفه کردن و شکنجه استفاده می‌کند. در واقع چهره تحریف شده‌ای از این شهید در بازی ارائه کرده است.

حق‌وردی طاقانکی اظهار کرد: تولید چنین بازی‌هایی شاید سبب تلنگری به فعالان این حوزه شود تا مسئولان و متولیان امر چاره‌ای بیندیشند. حالا که بیش از سه دهه از انقلاب می‌گذرد؛ چرا در این خصوص نتوانسته‌ایم یک بازی مناسب که روایت صحیح از انقلاب را به نسل جوان معرفی کنیم نه آنکه شاهد باشیم تا روایت آمریکایی از انقلاب به نوجوانان و جوانان معرفی شود.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های بومی مناسبی در تولید بازی‌های رایانه‌ای، ویدئویی و موبایلی وجود دارد اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ساخت این بازی می‌تواند تلنگری برای متولیان باشد تا سریع‌تر وارد این حوزه شوند. نوید خوانساری در این بازی شهید اسدالله لاجوردی را شخصیتی مؤمنی نشان می‌دهد که سرموعد نماز می‌خواند اما از وی یک شخصیت متعصب و خشن را به نمایش می‌گذارد.

مسئولان؛ مقصران اصلی شکل‌گیری بازی انقلاب ۱۹۷۹

در ادامه مهدی جعفری، رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج، با اشاره به این موضوع که مسئولان مقصران اصلی تولید چنین بازی ضد انقلابی «انقلاب ۱۹۷۹» هستند، اظهار کرد: اگر امروز شاهد جای خالی بازی با موضوع انقلاب هستیم، بازی‌سازان مقصر نیستند بلکه مسئولان، متولیان امر و امثال من مقصران اصلی‌اند تا خط مشی درست و مسیر مناسبی را به بازی‌سازان نشان دهند تا آنها بتوانند حرکت‌های خوبی را در این مسیر بردارند.

وی افزود: مسئولان باید به لحاظ فنی و هنری به بازی‌سازان بگویند که به کدام سمت حرکت‌ و نقش‌آفرینی کنند، نه آنکه سفارش کار در مورد شخصیت انقلابی به آنها بدهند.

 

رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج تصریح کرد: هنوز صنعت بازی‌سازی، صنعت خودکفای اقتصادی نیست و تا زمانی که از بازی‌سازان حمایت نشوند و از حمایت‌های مالی برخوردار نباشند، نمی‌توانند بازی در خور شأنی را تولید کنند. صنعت بازی‌های رایانه‌ای، صنعت بیماری است و تا حمایت‌های مناسب از آنها صورت نگیرند نمی‌توانند روی پای خود بایستند.

جعفری اظهار کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید ذائقه تولیدکنندگان را به سمت سیاست‌های کلی نظام در حوزه انقلاب، استکبارستیزی و مسائل اجتماعی هدایت کند تا ضمن سرگرم‌کننده بودن بازی، با هنر مدیریتش بتواند مسائل اجتماعی را با سیاست‌های کلی تطبیق دهد و در نهایت شاهد تولید محصول خوبی باشیم.

یکی از دلایلی که چنین افرادی به خود اجازه می‌دهند و شهامت این موضوع را پیدا می‌کنند که چنین آثاری را بسازند به کوتاهی مسئولان مربوط می‌شود. زمانی که سازندگان انقلابی و آثار ارزشی را در جشنواره‌های ملی بازی‌سازی نادیده می‌گیرند، چه توقعی می‌توان از غرب‌زده‌ها و ضد انقلابیون داشت که تعهدی نسبت به انقلاب اسلامی ایران ندارد.

گزارش ایکنا حاکی است که این بازی آنلاین با قیمت ۱۰ دلار در بازار عرضه شده است و نوید نگهبان، بازیگر ایرانی فیلم‌های هوملند و تک‌تیرانداز آمریکایی و فرشاد فراهت بازیگر فیلم آرگو در ساخت این بازی حضور دارند.

امیدواریم مسئولان این حوزه اول به اعتماد مدیران بلندپایه کشور پاسخ صحیح بدهند که این جایگاه را در اختیار آنان قرار داده‌اند و در مرحله بعدی به صنعت گیم با دید واقع‌گرایانه بنگرند و از تاثیرات آن بر نسل جوان غافل نباشند تا بتوان پرقدرت‌تر در مقابل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم بایستیم، قبل از اینکه کار از کار بگذرد …

لینک مصاحبه در خبرگزاری ایکنا :

http://iqna.ir/fa/news/3487738/

تصویر مصاحبه در خبرگزاری ایکنا:

iqna.950124 48x300 - گزارش ایکنا از تحریفی در انقلاب؛ انقلاب ۱۹۷۹؛ شاید تلنگری به مسئولان فرهنگی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *