بازنمایی چهره امام علی (ع) در رسانه بازی های رایانه ای - مجاهد مجازی

بازنمایی چهره امام علی (ع) در رسانه بازی های رایانه ای - مجاهد مجازی

بازنمایی چهره امام علی (ع) در رسانه بازی های رایانه ای

لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=4247
vmojahed article 80x80 - بازنمایی چهره امام علی (ع) در رسانه بازی های رایانه ای
تعاملی بودن در بازی رایانه ای «فراخوانی به خدمت»
10 مهر 1396
DGRC 80x80 - بازنمایی چهره امام علی (ع) در رسانه بازی های رایانه ای
مهلت ارسال مقالات به کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال تا 30 مهرماه تمدید شد
14 مهر 1396

بازنمایی چهره امام علی (ع) در رسانه بازی های رایانه ای

مهدی حق وردی طاقانکی
مریم حق وردی طاقانکی

چکیده
امروزه رسانه یکی از منابع مهم قدرت نرم به شمار مي‌آيد و صاحبان قدرت در تلاش‌اند که بهره‌گيري خود را از رسانه‌ها افزایش دهند از طرفی نقش و جايگاه رسانه‌ها در حدي است كه نمي توان زندگي را بي‌حضور آنها قابل تصور دانست؛ رسانه‌ها فقط وسيله سرگرمي نيستند؛ بلكه در بسياري از جنبه‌هاي فعاليت اجتماعي و فردي ما دخالت و نقش دارند در این میان رسانه نوظهور بازی‌های رایانه‌ای با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود، همچون سایر رسانه‌ها می کوشند آنچه را مي‌‌خواهند بازنمايي کنند، نه آنچه حقيقت دارد. رسانه بازی های رایانه ای به ابزار نوین قدرت نرم دشمن بدل شده اند، سربازان رایانه ای که بدون هیچگونه حساسیت، تا عمق خانه هایمان نفوذ کرده اند! هر چند که به نظر نمي‌رسد که این ادعاها بر اساس نظرية توهم توطئه بنا شده باشد؛ زیرا هم اکنون سیطرة برخی جريان‌هاي سیاسی و اقتصادی در قالب شركت‌‌های رسانه ای از جمله تولید گنندگان بازی های رایانه ای، به‌طور صریح آشکار گشته و از سوی دیگر، برخی نظريه‌هاي غربی هم، بر این مسئله اذعان دارند که رسانه‌ها از استقلال کامل برخوردار نیستند و اغلب ابزار دست صاحبان قدرت هستند؛بنابراين بازنمایی یا همان شکاف بین واقعيت و آنچه از این رسانه ارائه مي‌شود، سبب شده است تلاش‌هاي بسياري براي توصيف و تبيين چگونگي و چرايي شکل‌گيري بازنمايي رسانه‌اي از جهان خارج صورت گيرد؛در این راستا هدف این پژوهش «بازنمايي چهره امام علی(ع) در بازی های رایانه ای» می باشد که با روش نشانه‌شناسي جان فيسک، ضمن بررسی اطلاعات حاصل از انجام بازی توسط محقق به نقد و تحليل بازی سام ماجراجو در پرسپولیس پرداخته شده است ؛ نمونه گیری در این پژوهش به شیوه هدفمند انجام شده است.

نتایج پژوهش حاکی از آن است که: عرصه های مختلف اخلاق، اعتقادات، و سیاست همواره جولانگاه حضور شرکت های رسانه ای غرب است تا علاوه بر تخریب سازه های فکری و عملی جوامع اسلامی، بنایی جدید، مطابق سفارش دستگاه های عظیم جاسوسی و نظامی قدرت های سلطه گر در ایجاد فکر، روش، عادت و جریان های مورد نیاز ایجاد نمایند و در این راستا غرب با هوشمندی خاصی در پی تقویت گرایش‌هاي اسلام‌هراسانه در رسانه های خود هست که این رسانه ها بالاخص برخی از بازی های رایانه ای هدفشان نشان دادن چهره‌ای منفور از اسلام ، مسلمانان و پیامبر اسلام و ائمه معصومین و بالاخص امام علی(ع) می باشد و تلاش می نماید تا از طریق این رسانه، تصویری بسیار بد و هولناک از اسلام وآموزه های دین اسلام و امامان و پیروان این دین در ذهن مخاطبان نقش ببندد.

واژگان کلیدی: رسانه ، بازنمایی، بازی رایانه‌ای، امام علی (ع)

مقاله فوق در دومین کنگره بین المللی علمی پژوهشی سیره اهل بیت علیهم السلام با محوریت سیره امیرالمومنین علی علیه السلام با رتبه علمی پژوهشی پذیرفته شد.

گواهی پذیریش:

گواهی مقاله همایش قم بزانمای چهره امام علی ع در بازی های رایانه ای 220x300 - بازنمایی چهره امام علی (ع) در رسانه بازی های رایانه ای

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *