لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=5695
vmojahed.sms  80x80 - کتاب:احکام رایانه و اینترنت
سامانه رایگان پیامکی مجاهد مجازی
30 تیر 1397
esra.org .ir .logo  80x80 - کتاب:احکام رایانه و اینترنت
پرسشنامه خوداظهاری رده‌بندی سنی بازی‌های موبایل ایرانی منتشر شد
30 تیر 1397
نمایش همه
fabookfvz07 822x480 - کتاب:احکام رایانه و اینترنت

کتاب:احکام رایانه و اینترنت

پژوهشکده امر به معرف و نهی از منکر، با همکاری نشر بهار دلها، سی و سومین جلد از مجموعه فقه و زندگی را با عنوان کتاب «احکام رایانه و اینترنت» به قلم محمود صادقی و با راهنمایی و مشاوره حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده منتشر کرده است.

محمود صادقی در مقدمه درباره ضرورت نگارش این کتاب چنین گفته است: «بارها برای خودم و دوستان سؤالاتی درباره اینترنت مطرح می‌شد و برای جواب آنها باید کتابهای زیادی را مطالعه کرده یا با دفاتر مراجع تقلید ارتباط برقرار می‌کردم تا بتوانم به جواب سؤالات خود برسم؛ لذا زمانی که پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر این موضوع را مطرح کرد، آن را پذیرفتم تا بتوانم احکام آداب و مورد نیاز کاربران محترم را در یک مجموعه جمع‌آوری کنم.

برخی نویسندگان محترم درباره رایانه و اینترنت به صورت مختصر پراکنده مطالبی را نوشته‌اند، لذا نگارنده سعی کرده است، مطالب را جمع بندی کند و مجموعه خوبی را برای کاربران امور رایانه‌ای تهیه کند تا آنها با آگاهی از مسائل و احکام شرعی استفاده از این ابزار بتوانند بهترین بهره را از آنها ببرند.

.. در این مجموعه سعی شده علاوه بر احکام شرعی به قوانین و مقررات آن اشاره شود تا بهتر از امکانات و رایانه و اینترنت استفاده کرده و مرتکب کارهای حرام و غیر قانونی نشویم.»

نویسنده، این کتاب را در قالب سه بخش با عنوان‌های:‌ «کلیات»، «رایانه در آیینه آداب و احکام» و «اینترنت در آیینه آداب و احکام» تنظیم کرده که هر بخش، چهار فصل جداگانه دارد.

مؤلف در بخش کلیات به بررسی عنوان‌های:‌«تعریف و تاریخچه»، «شرایط استفاده از رایانه و اینترنت»، «آسیب‌های استفاده از رایانه و اینترنت» و «کارکردهای مثبت و منفی رایانه و اینترنت» پرداخته است.

«کپی رایت»، «بازی‌های رایانه‌ای»؛ «موسیقی» و «مسائل متفرقه» عنوان چهارفصلی است که نویسنده در بخش دوم آنها را بررسی کرده است.

همچنین، نگارنده در بخش سوم در چهار فصل، عنوان‌های: «خانواده و اینترنت»، «روابط زن و مرد»، «جرائم رایانه‌ای» و «احکام و نکات متفرقه» را واکاوی نموده است.

همچنین، در پایان این کتاب نکات اصلی و کلیدی با عنوان «پنچره‌های کلیدی» یادآوری شده است.

نویسنده در صفحه 177 از فصل سوم این کتاب به بررسی آفات و آسیب‌های «اعتیاد به اینترنت» پرداخته و آورده است:

«برخی از افراد بر اثر استفاده زیاد از رایانه و اینترنت به نوعی وابستگی شدید به این تکنولوژی دچار می‌شوند که اگر کنترل و مدیریت نشود، ممکن است با آسیب‌ها و خطراتی مواجه شوند که رهایی از آنها کار راحتی نیست، با توجه به افزایش روزافزون کاربران اینترنت، در کنار اعتیاد سنتی، با نوع جدیدی از اعتیاد مواجه شده‌ایم؛ گسترش رایانه‌های شخصی و افزایش اتصال به اینترنت در خانه و محل کار، منجر به ظهور معضلی به نام «اعتیاد آنلاین» شده است.

اعتیاد به اینترنت شامل اعتیاد به اتاق‌های گپ‌زنی، هرزه‌نگاری، قمار آنلاین و خریدها اینترنتی می‌شود. همچون دیگر اعتیادهای این اعتیاد نیز فرد معتاد را از خانواده و اطرافیانش منزوی می‌سازد.

با توجه به پژوهشهای انجام گرفته در مراکز روانشناسی مراکز ترک اعتیاد اینترنتی و فناوری، اعتیاد آنلاین را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد:

1ـ اعتیاد به مسائل جنسی: به هر موضوعی که حول محور مسائل جنسی در فضای مجازی باشد، اطلاق می‌شود.

2- اعتیاد به ارتباطات عاطفی و دوستانه: اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، چت روم‌ها، مسنجرها و هر ابزاری که منجر به رابطه عاطفی و دوستی میان کاربران اینترنتی می‌شود؛ اطلاق می‌شود.

3- وسواس به اینترنت: این اعتیاد شامل استفاده بیش از حد و وسواس‌گونه از اینترنت جهت تجارت‌های آنلاین، بازی‌ها و حراجی‌های آنلاین و قمار بازی است.

4- خبرزدگی و اعتیاد به اطلاعات: این قسم از اعتیاد نیز به علت خبرزدگی بسیار، سبب دور شدن از خانواده و محیط اجتماعی و تحت تأثیر قرار گرفتن فرد توسط رسانه‌ها و اخبار‌های منتشر شده در فضای سایبر می‌شود.

5- اعتیاد به رایانه: این قسم از اعتیاد به استفاده مداوم از رایانه و بازی‌ها و برنامه‌های آفلاین یارانه اطلاق می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، اگر افراد در ماه بیش از بیست ساعت به اینترنت وصل شوند، بی‌آنکه کار خاصی جز پرسه زدن و چت کردن داشته باشند، باید از تعداد این ساعت‌ها کم کنند تا در یک برنامه زمان‌بندی سه ماهه دست‌کم به نیمی از این زمان برسند؛ چرا که صرف این زمان برای پرسه زدن در اینترنت می‌تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد.»

 

دانلود رایگان کتاب از فروشگاه وب سایت مجاهد مجازی:

https://vmojahed.ir/?p=5691

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *