نبرد آگاهی | پیش‌قدمی حزب الله لبنان در حوزه جنگ‌های رسانه‌ای/ خشم صهیونیست‌ها از اقدامات فرهنگی حزب‌الله

لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=6239
88326 orig 80x80 - نبرد آگاهی |  پیش‌قدمی حزب الله لبنان در حوزه جنگ‌های رسانه‌ای/ خشم صهیونیست‌ها از اقدامات فرهنگی حزب‌الله
معرفی و دانلود کتاب در آمدی بر آسیب شناسی بازی های رایانه ای در ایران از منظر کارشناسان و متخصصین این حوزه
30 آبان 1397
ESA.The Entertainment Software Association.LOGO  80x80 - نبرد آگاهی |  پیش‌قدمی حزب الله لبنان در حوزه جنگ‌های رسانه‌ای/ خشم صهیونیست‌ها از اقدامات فرهنگی حزب‌الله
انجمن نرم افزارهای سرگرمی آمریکا (ESA)
30 آبان 1397
نمایش همه
holydefence.game .Article 822x480 - نبرد آگاهی |  پیش‌قدمی حزب الله لبنان در حوزه جنگ‌های رسانه‌ای/ خشم صهیونیست‌ها از اقدامات فرهنگی حزب‌الله

holydefence

نبرد آگاهی | پیش‌قدمی حزب الله لبنان در حوزه جنگ‌های رسانه‌ای/ خشم صهیونیست‌ها از اقدامات فرهنگی حزب‌الله

نبرد رسانه‌ای مدت‌هاست به ابزاری برای منازعات و درگیری‌ها بین کشورها تبدیل‌شده است جنگی که به دلیل برتری‌های رسانه‌ای و تکنولوژیکی غرب بیشتر از سوی آن‌ها مورداستفاده قرارگرفته است

گروه رسانه و فضای مجازی فرهنگ سدید- مهدی حق‌وردی طاقانکی: امروزه کشورهای مختلف جهان برای رسیدن به اهداف و مقاصد سیاسی و نظامی خود از ابزاری به نام رسانه به خوبی استفاده می‌کنند تا بتوانند بر ذهن و افکار مخاطبان هدف خود نیز اثر بگذارند. اکنون این حربه را نیز غرب علیه ایران و گروه‌های مقاومت در دنیا مانند حزب‌الله لبنان استفاده می‌کند.

نبرد رسانه‌ای مدت‌هاست به ابزاری برای منازعات و درگیری‌ها بین کشورها تبدیل‌شده است جنگی که به دلیل برتری‌های رسانه‌ای و تکنولوژیکی غرب بیشتر از سوی آن‌ها مورداستفاده قرارگرفته است ازاین‌رو یکی از خطوط اصلی تقابل غرب با جهان اسلام، حزب‌الله لبنان است. دراین‌باره سید حسن نصرالله در سی‌امین سالگرد افتتاح شبکه رادیویی نور از لفظ «نبرد آگاهی» برای این جنگ یاد می‌کند.

حزب‌الله لبنان با شناخت دقیق به این مسئله، علاوه بر فعالیت در عرصه‌های مختلف نظامی در حوزه رسانه‌ای نیز عقب نمانده و با راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مانند المنار و نور و… دست به اقدامات متقابل علیه غرب و رژیم اشغالگر زده است. لذا با این‌حال حزب‌الله لبنان عرصه رسانه‌های نوین را فراموش نکرده و دست به اقداماتی همچون راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی و… زده است. یکی از این اقدامات مهم تولید بازی‌های رایانه‌ای است که می‌توان حزب‌الله لبنان را در این حوزه پیشگام و پرچم‌دار گروه‌های مسلمان در تولید و استفاده از این ابزار رسانه‌ای نوین دانست.

Special forces . hezbollah  300x175 - نبرد آگاهی |  پیش‌قدمی حزب الله لبنان در حوزه جنگ‌های رسانه‌ای/ خشم صهیونیست‌ها از اقدامات فرهنگی حزب‌الله

بازی شهادت

بازی نیروی ویژه 1:

در سال 2003، بازی «نیروی ویژه 1” (Special Force 1) توسط حزب‌الله لبنان عرضه شد در این بازی رایانه‌ای، کاربر این امکان را داشت تا بر اساس داستان واقعی، نبردهایی که توسط رزمندگان حزب‌الله لبنان با سربازان صهیونیستی رخ داده بود در فضای مجازی و به‌صورت بازی تجربه کند.

در این بازی به‌جای نمایش نوار برگزاری (Load)، پرچم رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که جای پوتین روی آن نقش می‌بندد و کاربر در مرحله ابتدایی و برای بالا بردن دقت تیراندازی به سیبل هایی شلیک می‌کند که تصویر شارون روی آن نقش بسته است. بازیکن در صورت به پایان رساندن موفقیت‌آمیز مراحل بازی موفق به دریافت مدال از سید حسن نصرالله می‌شود.

هرچند که برخی از افراد به دلایلی ازجمله گرافیک پایین که قابل قیاس با بازی‌های روز نبود سعی کردند این اقدام را کم‌اهمیت جلوه دهند اما سخن سخنگوی سابق وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه «این بازی هیچ شانسی برای صلح باقی نمی‌گذارد» میزان تأثیر این اقدام فرهنگی را آشکار کرد.

یکی از امکاناتی که حزب‌الله برای جهانی‌شدن این بازی به آن افزوده است قابلیت زبانی آن است به این معنی که این بازی علاوه به زبان عربی قابلیت تبدیل به زبان انگلیسی، فرانسوی و فارسی را دارا است.

بازی نیروی ویژه 2:

حزب‌الله لبنان بعد از جنگ 33 روزه نسخه دوم بازی نیروی مخصوص (Special Force 2) را به بازار عرضه کرد. این بازی رایانه‌ای طی نمایشگاهی بانام خانه عنکبوت (بیت العنکبوت) که در بیروت برپا شد به بازار عرضه شد. بازی رایانه‌ای که به کاربر اجازه می‌دهد در جنگ با رژیم غاصب صهیونیستی همراه و در پیروزی حزب‌الله سهیم شود و اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را بشکنند و واقعیت‌های جنگ 33 روزه را تجربه کند که می‌تواند به‌شدت بر پیشبرد اهداف صهیونیست‌ها در فلسطین لطمه وارد کند.

بازی دفاع مقدس:

پس از ساخت بازی‌هایی چون بازی نیروی ویژه 1 و 2 و … در آخرین اقدام رسانه‌ای، واحد رسانه‌های الکترونیک حزب‌الله لبنان از بازی با عنوان دفاع مقدس رونمایی کرد.

سازندگان بازی دفاع مقدس آن را فقط یک بازی نمی‌دانند، بلکه می‌گویند این بازی مستندسازی مرحله‌ای از تاریخ دفاع در مقابل تروریست‌های تکفیری و مقابله با طرح آمریکایی-صهیونیستی است.

داستان بازی دفاع مقدس بدین شرح است که از زیارت حضرت زینب (س) در سوریه آغاز می‌شود و قهرمان‌ بازی یعنی «احمد» که یک شهروند عادی است با دیدن تعرض دشمن به حرم، لباس نظامی بر تن کرده و سلاح به دست گرفته و به دفاع از حرم می‌پردازد و به یک رزمنده مقاومت تبدیل می‌شود.

پس از مرحله دفع حمله به بارگاه مقدس حضرت زینب (س)، کاربر، نبرد «الحجیره» را پیش رو دارد و باید در دو مرحله پس از نابودی توپخانه دشمن، بر مقر فرماندهی تروریست‌ها تسلط یابد. وظیفه کاربر در نبرد بعدی آزادسازی «القُصیر» است بدین شکل که او در دو مرحله باید گروگان‌ها را از چنگال تروریست‌ها آزاد و سیطره بر این منطقه را کامل کند.

 

دفاع از وطن و مقدسات:

«حسن علّام» مدیر پروژه ساخت بازی دفاع مقدس می‌گوید در این بازی مراحلی مانند مبارزه با «ابوعبدو الهنداوی» که در حقیقت نیز یکی از سرکردگان تروریست‌ها و مسئول جابجایی عناصر انتحاری به لبنان بوده و همچنین نبرد در منطقه «رأس بعلبک» و پاک‌سازی مرزهای شرقی لبنان راداریم تا نشان دهیم که مقاومت فقط از مقدسات اسلامی دفاع نمی‌کند، بلکه دفاع از کشور را نیز بر عهده دارد. این‌یکی از هدف‌هایی بود که ما در طراحی بازی دنبال کردیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه این فقط یک بازی نیست بلکه همانند کتاب تاریخ است، اظهار داشت: دفاع مقدس یک بازی تخیلی و زمین و صحنه بازی یک جهان خیالی و مجازی نیست. این بازی در مراحلی مشخص انجام می‌شود که نام مناطقی است در لبنان و سوریه. در این مناطق نبردهای واقعی رخ‌داده است؛ بنابراین این بازی بر اساس یک تاریخ واقعی است؛ و ما در این بازی سعی کردیم تا جایی که امکان دارد مهم‌ترین عملیات و رخدادها علیه تروریسم را بازسازی کنیم.

علّام تأکید می‌کند: ویژگی که این بازی را از دیگر بازی‌های جنگی متمایز می‌کند این است که کاربر فقط نیامده است تا برای تفریح و سرگرمی تیراندازی کند و نارنجک پرتاب کند. بازی ما دارای یک دیدگاه و رویکرد مثبت یعنی دفاع از مقدسات و کشور است. هر شخصی، حتی یک کودک که بازی می‌کند، متوجه این موضوع می‌شود که این بازی با دیگر بازی‌های موجود در بازار تفاوت دارد. می‌فهمد که این بازی صرفاً برای تیراندازی به انسان‌ها و یا زیر گرفتن آدم‌ها با خودرو نیست که ذهن او تخریب شود و به خشونت روی بیاورد.

 

منابع:

هفته نامه صبح صادق، شماره ، 193، دوشنبه،17/12/83

ماهنامه پیام انقلاب، شماره 26 ،شهریور 1388، ص 70 و 71

خبرگزاری ایرنا

فرهنگ سدید : تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ – ۲۹ آبان ۱۳۹۷

 

مرتبط :

وب سایت بازی دفاع مقدس

تصاویر رونمایی از بازی دفاع مقدس در لبنان

 

فیلم های بازی   فیلم 1     فیلم 2

هفته نامه صبح صادق، شماره ، 193، دوشنبه،17/12/83

ماهنامه پیام انقلاب، شماره 26 ،شهریور 1388، ص 70 و 71

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *