لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=5636
The Companies Making The Most From Video Games 2018 80x80 - بازی گادس : رخنه ای در خداباوری
اینفوگرافی | ده شرکت برتر کسب درآمد از بازی های دیجیتال در سال 2018
23 تیر 1398
قم | نشست دانش آموزی با موضوع سواد بازی های دیجیتال
قم | نشست دانش آموزی با موضوع سواد بازی های دیجیتال
23 تیر 1398
نمایش همه
video.game .0.1 822x480 - بازی گادس : رخنه ای در خداباوری

بازی های رایانه ای

بازی گادس : رخنه ای در خداباوری

«گادس» يک بازي استراتژيک مي‌باشد که توسط کمپاني مستقل «۲۲ کنز» توليد شده است. اين کمپاني براي بدست آوردن هزينه اوليه توليد اين بازي يک کيک استارتر را کليد زد و هدف مالي اين کيک استارتر را ۴۵۰ هزار پوند انگليس تعيين نمود که بيش از اين رقم توانست از اين طريق بدست آورد و بدين ترتيب شروع به ساخت بازي نمود. اين بازي توسط «پيتر مولينکس» طراحي شده، کسي که در ساخت بازي پيشينش به نام «پاپيولس» موفق بوده است.

«گادس۱» يک بازي استراتژيک مي‌باشد که توسط کمپاني مستقل «۲۲ کنز۲» توليد شده است. اين کمپاني براي بدست آوردن هزينه اوليه توليد اين بازي يک کيک استارتر را کليد زد و هدف مالي اين کيک استارتر را ۴۵۰ هزار پوند انگليس تعيين نمود که بيش از اين رقم توانست از اين طريق بدست آورد و بدين ترتيب شروع به ساخت بازي نمود.

اين بازي توسط «پيتر مولينکس۳» طراحي شده، کسي که در ساخت بازي پيشينش به نام «پاپيولس۴» موفق بوده است. اين بازي قرار است براي پلتفرم‌هاي متعددي انتشار يابد اما در ماه آگوست ۲۰۱۴ براي گوشي‌هاي هوشمند انتشار پيدا کرد. بازي «گادس» از بازي‌هايي نظير «دانجن کيپر۵» و «بلک اند وايت۶» الهام گرفته است. مولينکس پيش از آنکه شرکت «۲۲ کنز» را در سال ۲۰۱۲ تاسيس کند، در مايکروسافت مشغول به کار بود. در اين بازي، بازيکن در نقش يک خداي ديجيتال، بازي را آغاز مي کند و ۲ عدد پيرو دارد که در طول بازي تعداد پيروانش زياد مي شود و مي‌تواند يک تمدن ايجاد نمايد و در نهايت با حمله به تمدن‌هاي ديگر مي‌تواند منطقه تحت سيطره خود را وسعت دهد.

بازيکن به مانند يک خدا مي تواند به بندگان خود هديه‌هاي مختلف از جمله دانش بدهد و از طرف ديگر مي تواند بر آنها عذاب نازل کند که در واقع همان بلاياي طبيعي مي‌باشند و روند بازي با گذشت زمان و دستکاري محيط صورت مي‌گيرد. در نسخه آنلاين گفته مي‌شود که يک انسان حقيقي به عنوان خداي مطلق قرار دارد که مي‌تواند بر روند بازي همه بازيکنان تاثير بگذارد و همچنين مقداري از سود حاصل از فروش بازي را مي‌برد. اين شخص برنده بازي «واتس اينسايد د کيوب؟۷»، «بريان هندرسون» مي باشد که البته هنوز نحوه تاثير او بر بازي به طور کامل معلوم نيست.

پيروان بازيکن که در واقع تابعان خداي درون بازي هستند، بساط اقامت ساير انسان‌ها را فراهم کرده و معابد و مکان‌هاي مقدس را مي‌سازند و تعمير مي‌کنند.

اما بازي کردن چنين بازيي مي‌تواند به طور بالقوه اثرات مخربي را از جهت اعتقادي بر بازيکنان وارد آورد که احتمالا اين اثرات، با طراحي آگاهانه اين بازي، مدنظر سازنده بازي نيز بوده است.

 

اول اينکه بازيکن به طور مجازي در جايگاه خداوند قرار داده مي‌شود و طبيعتا اين بازي قابليتي را ايجاد مي‌کند که بازيکن سعي در همذات پنداري با خدا داشته باشد و بخواهد که در جايگاهي خدايي قرار گيرد. امکان انجام هر گونه عملي توسط بازيکن که نقش خداي ديجيتالي را دارد، باعث مي شود زماني که بازيکن خطا و اشتباهي در بازي مرتکب شود، در پس‌زمينه ذهن او اين مفهوم شکل گيرد که خطا و اشتباه در رابطه با مفهوم واقعي خدا نيز وجود دارد و امري قابل تصور مي‌شود که اين نوعي تصور محدوديت براي خدا و رواج شرک است.

در بازي معجزات الهي را مي‌توان بي هدف بکار برد؛ اين قابليت به مفهوم و هويت و چرايي معجزات الهي که در ذهن بازيکن بر اثر تعليمات ديني شکل گرفته صدمه وارد مي‌کند و تصور بي‌هدفي و عبث بودن امر خداوند را در ذهن مخاطب بارور مي‌نمايد.

در بازي «گادس»، بازيکن به عنوان خدا معرفي مي‌شود ولي اين با بازيکن است که خوب يا بد، نيکو صفت يا شيطان صفت باشد، امکان حمله به پيروان و کشتن آنها وجود دارد. و اين کشتن صرفا به منظور توسعه منطقه تحت فرمانروايي مي‌باشد. نسبت دادن ظلم به خدا در ذهن بازيکن بوجود خواهد آمد زيرا که اين بازي آنلاين است و در بازي‌هاي آنلاين، زمان بازي بسيار طولاني است و بازيکن تا ماه‌ها ممکن است درگير بازي شود.

نسبت دادن محدوديت به خداوند يکي ديگر از مصاديق پنهان در داستان بازي مي‌باشد زيرا که براي رشد در بازي، بازيکن وابسته به دريافت منابعي است که از بندگان به وجود مي‌آيد که در صورت تاثير گذاشتن بر ذهن بازيکن مي‌تواند مفهومي کفر آميز در پس زمينه ذهن وي بکارد که خداوند به بندگان وابسته است.

در اين بازي، کشتن به خاطر دستور خداوند وجود دارد اما دليل پشت پرده کشتن در واقع توسعه منطقه تحت سيطره خدا مي‌باشد که مي‌تواند اين بذر را در ذهن بازيکن بکارد که مصيبت‌هاي وارده به انسان‌ها به خاطر قدرت‌طلبي يا سرگرمي خدا است (معاذ ا…) و دليلي متعالي براي آن متصور نيست.

در مجموع اين بازي، بازيکن را در دنيايي مصنوع و ديجيتال، به مقام خدايي مي‌رساند و در خلال بازي و در طول ماه‌ها مي تواند بذر کفر را در اذهان مخاطبان بارور ساخته و خدا را مفهومي خيالي و افسانه‌اي که مي‌تواند شخصيت اول يک بازي سرگرم کننده قرار بگيرد، جلوه دهد.

————————————————————————————————————————————————

۱. Gudos

۲. ۲۲Cans

۳. Peter Molyneux

۴. Populous

۵. Dungeon Keeper

۶. Black & White

۷. Whats inside the cube

منبع: سراج گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *