معرفی کتاب | سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا بعد از جنگ ویتنام سیاست، ایدئولوژی و طبقه

لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=9862
کدومو.kodoumo.ir  80x80 - معرفی کتاب | سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا بعد از جنگ ویتنام سیاست، ایدئولوژی و طبقه
معرفی سایت | کدمومو
17 مهر 1400
دانلود مستند لیست سیاه
دانلود : مستند لیست سیاه
17 مهر 1400

در این مطلب به معرفی کتاب “سینما و رسانه های جنگی آمریکا” پرداخته می شود.

در چند دهه گذشته و به ویژه پس از پایان جنگ ویتنام ارتش آمریکا جای پای محکمی برای خود در ساختارهای فرهنگی این کشور دست و پا کرده است. هم اکنون یک ائتلاف واقعی میان هالیوود، پنتاگون، بازی‌های ویدئویی جنگی و صنعت اسلحه‌سازی به وجود آمده است. این چهار ضلع تشکیل‌دهنده این ائتلاف برای یکدیگر سودآوری قابل توجهی دارند و از یکدیگر حمایت ایدئولوژیکی به عمل می‌آورند. در این میان، هیچ یک از ژانرهای سینمایی دیگر به اندازه ژانر فیلم‌های جنگی نمی‌تواند تضادهای موجود در جامعه آمریکا از جمله انگاره‌هایی همچون طبقه اجتماعی، سیاست، ایدئولوژی اجتماعی و اقتصادی را تبیین کند.

علیرغم اینکه این کتاب به صورت ویژه به بررسی فیلم های سینمایی پس از جنگ ویتنام می پردازد با این حال در بخش هایی از کتاب به موضوع استفاده از بازی های رایانه ای می پردازد که می تواند برای محققین و پژوهشگران این حوزه مورد استفاده قرار گیرد که در ادامه بخش هایی از این کتاب اشاره می شود.

جنگ خوب، پنتاگون و بازی های ویدئویی جنگی

حمله نیروهای ائتلاف به افغانستان 7 اکتر 2001 آغاز شد و پنتاگون عنوان “عملیات آزادی پایدار” را برای عملیات انتخاب کرد… به جرات می توان گفت که این جنگ ، طولانی ترین جنگ آمریکا بوده است، اما شرکت ها و بنگاه های بزرگ آمریکا به ویژه صنعت اسلحه سازی که با حوزه تجارت و بازی های ویدئویی جنگی و ماشین جنگی ارتش آمریکا در کنار هم یک شبکه قدرتمند تشکیل داده اند همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. این جنگ سود فراوانی را نصیب فروشندگان اسلحه ، تولید کنندگان بازی های جنگی و پنتاگون کرده است.(ص136)

اتحاد و همپیمانی چند وجهی تجارت و جنگ

یکی از عوامل موثر در رونق فروش اسلحه در آمریکا پیوند میان تولید کنندگان سلاح گرم و صنعت بازی های ویدیویی جنگی اول شخص شلیک کننده است.
در میان شرکای بازاریابی غول های بازی های ویدئویی می توان به گروه مک میلان سازنده تفنگ های تیر اندازی و مگ پول اشاره کردکه فروشنده مهمات و سایر لوازم سلاح های تهاجمی است. سازندگان سلاح های گرم و وسایل مرتبط با آن به بازی‌های ویدیویی به چشم راهی برای تبلیغ برند خود به میلیون‌ها مشتری بالقوه می‌بینند. مگپول و الکترونیک ارتز با انتشار ویدیویی در یوتیوب خبر شراکت و همکاری خود را مطرح کردند. ارتش آمریکا نیز از بازی ویدئویی فراخوان خدمت و دیگر بازی‌های ویدئویی برای جذب، استخدام و آموزش سرباز‌ها بهره برداری می کند.(ص 140)

هیدرای چند سر: در رسانه ، منافع تجاری و منافع موجود در جنگ

در اساطیر یونانی هیدار، یک هیولای خزنده شبیه مار است که سرهای فراوانی دارد. طبق باور مردم یونان این هیولا از پنج تا صد سر دارد و به هیچ یک از این سرها با هیچ سلاحی نمی‌توان آسیب رساند، زیرا با از بین رفتن یکی از سرها، سر دیگر بلافاصله در همان جا رشد می‌کند. در دو دهه ابتدایی این قرن یک هیدرای وحشتناک مشابه با هیداری اساطیر یونانی شکل گرفته است. شاید بتوان گفت هشداری که آیزنهاور در سخنرانی پایانی خود در خصوص ائتلاف صنعت و ارتش داد، هم اکنون خام و بچه گانه به نظر برسد. به آن دو نهادی که آیزنهاور اشاره کرد باید چهار سر جدید اضافه کرد: کنگره مطیع و پیرو، اتاق های فکر از هر دو حزب سیاسی، روشنفکران و دانشگاهیانی به بیان ایدئولوژیک حاکمیت می پردازند و دلایل ورود همیشگی آمریکا را به جنگ تبیین می کنند، صنعت اسلحه سازی و بازی های ویدیویی جنگی که جدیدترین سر این پیکره است و به نوعی تکرا و بازگویی فیلم های جنگی است.(ص143)

عنوان کتاب : سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا بعد از جنگ ویتنام سیاست، ایدئولوژی و طبقه

نویسندگان: پاتریشیا کیتون، پیتر شکنر ؛ ترجمه علیرضا ثمودی‌پیله‌ورد، فواد ایزدی.

عنوان اصلی : American war cinema and media since Vietnam : politics, ideology, and class

نشر : قم دانشگاه مفید 1397

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *