راهنمای والدین | آیا بازی های دیجیتال اعتیاد آور هستند؟

لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=8884
video.game .0.1 80x80 - راهنمای والدین | آیا بازی های دیجیتال اعتیاد آور هستند؟
گفتگو با دکتر مارک گریفیتز در زمینه اختلال بازی اینترنتی
28 مهر 1401
cyberspace.1 80x80 - راهنمای والدین | آیا بازی های دیجیتال اعتیاد آور هستند؟
اختلال اعتیاد به بازی‌های اینترنتی در کودکان و نوجوانان
28 مهر 1401
نمایش همه
video.game .0.1 822x480 - راهنمای والدین | آیا بازی های دیجیتال اعتیاد آور هستند؟

بازی های رایانه ای

یکی از موضوعاتی که  والدین در خصوص بازی های دیجیتال مطرح می کنند و در خصوص آن ابراز نگرانی و ناراحتی می کنند استفاده زیاد فرزندان از بازی های دیجیتال است و معمولا از اصطلاح اعتیاد به بازی در این خصوص استفاده می کنند. اما آیا بازی های دیجیتال اعتیادآور هستند؟

درباره اعتیاد به بازی ها بین محققین اختلاف نظر وجود دارد. برخی از محققین از اصطلاح اعتیاد به بازی و برخی اصطلاح اختلال بازی به کار می برند. برخی این دو اصطلاح را یکسان می دانند و برخی تفاوت هایی بین این دو مطرح می کنند. سازمان بهداشت جهانی و انجمن روانپزشکی آمریکا دراین باره گزارشهایی را منتشر نموده است. ولی معمولا والدین و حتی برخی از گیمرها برای استفاده مدت زمان زیاد از بازی های دیجیتال از اصطلاح اعتیاد به بازی استفاده می کنند.

  • والدین و اعتیاد فرزندان به بازی های دیجیتالی

معمولا والدین با بیان جملاتی از مدت زمان استفاده از بازی های دیجیتال ابراز ناراحتی می کنند.

فرزندم مدت زمان زیادی را در بازی ها تلف می کند.

فرزندم به دلیل انجام زیاد بازی های دیجیتال دچار سر درد، کمر درد شده است.

فرزندم به دلیل انجام زیاد بازی تکالیفش را انجام نمی دهد.

فرزندم به دلیل انجام بازی علاقه ای به شرکت در مهمانی و جمع های خانوادگی ندارد.

فرزندنم به بازی معتاد شده است.

 

  • از بازی تا اعتیاد به بازی

بازی کردن فرزندانمان به معنی اعتیاد به بازی نیست. با این حال مشکلاتی که از بازی کردن زیاد برای فرزندانمان پیش می آید اصلا مورد قبول نیست. حالا هر اسمی می خواهد داشته باشد.

هر چند که استفاده مناسب از بازی ها مشکلی ندارد. با این حال افزایش مدت استفاده از بازی می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید. در گام اول هر چند عوارض جدی را به همراه ندارد ولی منجر به اتلاف وقت فرزندانمان می شود و فرزندمان ساعتهای زیادی را صرف بازی می کند. با افزایش استفاده از بازی ممکن است در رفتار فرزندمان اختلال ایجاد شود.این اختلالات به چهار گروه اصلی تقسیم بندی می شود.و دارای علامت هایی است که این اختلالات را قابل تشخصی می کند.

علائم روانشناختی : علاقه فرزندمان به پیشرفت در مدرسه کم بشود. یا به دلیل عدم دسترسی به بازی دچار عصبانیت بشود. علاقه اش به فعالیت هایی که قبلا براش لذت بخش بوده کم شود و ..

علائم جسمی : دچار سر درد، کمر درد، چشم درد و… شود. فرزندم دچار افزایش وزن شود.یا الگوی خواب تغییر پیدا کند و…

علائم رفتاری : بازی کردن را به ناهار و شام خوردن ترجیح بدهد. یا در حین بازی غذا بخورد. وقت کمتری برای تکالیف بگذارد. در اولین فرصتی که به دست می اورد مانند بلافاصله بعد از رسیدن از مدرسه سراغ بازی برود و…

علائم رابطه ای : در مورد اینکه چقدر صرف بازی کرده است دروغ بگوید یا برای انجام بازی علاقه ای به شرکت در مهمانی ها نداشته باشد.و…

با افزایش میزان ساعت بازی و دلایل دیگری ممکن است علاوه بر اتلاف و زمان و اختلال در رفتار دچار دو مشکل وابستگی و اثر ترک و سندرم تحمل هم بشود . انجام ندادن و ترک بازی باعث شود که کلافه بشود و اعصابش به هم بریزد و احساس عدم لذت از زندگی داشته باشد و اگر قبلا با دو ساعت بازی کردن لذت می برد اکنون به میزان بیشتری باید بازی کند تا لذت قبلی را تجربه نماید یعنی هر دفعه از دفعه قبل بیشتر باید بازی کند.

جمع بندی :

  • انجام بازی های دیجیتال به تنهایی دلیلی بر وجود مشکل در فرزندان نیست ولی با افزایش مدت زمان استفاده از بازی، میزان مشکلات آن از اتلاف وقت به اختلالات رفتاری و در نهایت می تواند منجر به وابستگی و اعتیاد به بازی شود.
  • عمدتا موضوعی که والدین با عنوان اعتیاد به بازی از آن گلایه می کنند اعتیاد به بازی نیست بلکه استفاده زیاد از بازی است که منجر به اتلاف وقت و یا گاه بروز اختلالاتی در رفتار فرزندان  شده است. که به دلایل متعددی از جمله رعایت نکردن اصول اولیه و به ظاهر ساده اما بسیار مهم سواد رسانه ای، توسط والدین و فرزندان به وجود آمده است. 

پیشنهادات

media literacy for parents.s 300x175 - راهنمای والدین | آیا بازی های دیجیتال اعتیاد آور هستند؟

 

صفحه اختصاصی والدین در عصر دیجیتال

 

در این صفحه همه محتواهای آموزشی مثل کتاب الکترونیکی، فایل صوت و فیلم  دسته بندی و در اختیار والدین قرار می گیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *