لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=3851
mahdi.haghverdi.taghanaki.1.mouood86 80x80 - بخش سوم مصاحبه با ایکنا: جهاد مجازی
نشست 24 موسسه موعود : آخرالزمان و بازی های رایانه ای
21 دی 1386
mahdi.haghverdi.taghanaki.1.mouood86 80x80 - بخش سوم مصاحبه با ایکنا: جهاد مجازی
بخش دوم مصاحبه با ایکنا : جهاد مجازی
21 دی 1386
نمایش همه
IQNA.LOGO .1 822x480 - بخش سوم مصاحبه با ایکنا: جهاد مجازی

بخش سوم مصاحبه با ایکنا: جهاد مجازی

امر به معروف و نهی از منکر و عمیاتی شدن «جهاد مجازی»/ حزب‌الله لبنان؛ نمونه موفق جهادگران مجازی

گروه وبلاگ‌ و IT: یک محقق در فضای سایبرنتیک رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر را در عملیاتی شدن مفهوم جهاد در فضای مجازی مؤثر خواند و حزب‌الله لبنان را نمونه موفق جهادگران مجازی عنوان کرد.

مهدی حق وردی طاقانکی، محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی و فضای مجازی در گفت‌وگو با با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در بخش دوم مصاحبه خود استفاده از دو روش «تدافعی» و «تهاجمی» را در مقوله جهاد مجازی تأثیرگذار عنوان کرد و در فضای نابرابر مجازی، وبلاگ‌نویسی را یکی از قدرتمند‌ترین ابزار «نبرد نامتقارن» در راستای تقویت جهاد مجازی است.
بخش دوم مصاحبه مهدی حق وردی طاقانکی را اینجا ببینید!

بلاگر «مجاهد مجازی» در بخش سوم این گفت‌وگو، اینترنت را یکی از اولین محصولات هژمونی‌طلبانه خواند و گفت: اینترنت هر چند که مانند بسیاری از تکنولوژی‌های دیگر مانند سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) به علت کاربرد‌های متنوع از خاستگاه اصلی خود که نظامی بود، وارد عرصه عمومی مردم شد، ولی ایالات متحده آمریکا موقعیت برتر خود را در زیر ساخت‌های این تکنولوژی‌ها همچنان‌ حفظ کرده‌است.

وی افزود: استعمار شکل سنتی خود را از دست داده و وارد مرحله جدیدی شده، مرحله‌ای با عنوان استعمار مجازی و اکنون ما باید خود را با تمام قوا برای مبارزه با امپریالیسم مجازی آماده کنیم.

حق‌وردی ادامه داد: آیا زمانی که نماینده آمریکا در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی اعلام می‌کند: اینترنت حق نیست، بلکه امتیازی است که ما به بقیه می‌دهیم و هر وقت بخواهیم آن را می‌گیریم و یا اعلام اینکه دولت آمریکا مسیر اینترنت را بر روی کشورهای دشمن مسدود خواهد کرد، و یا شنیدن اخباری چون تعطیلی سایت‌های حزب‌الله لبنان توسط آمریکا و یا حذف اسم ایران از لیست برای ثبت نام‌کنندگان ایمیل یاهو و یا گزارش‌هایی از قبیل، گزارش شرکت Symantec که در تولید برنامه‌های ضد ویروس فعالیت می‌کند مبنی بر اینکه اسرائیل جایگاه نهم در فهرست دولت‌هایی که برنامه‌های ویروسی در اینترنت انتشار می‌دهند را اشغال کرده‌است.

دبیر اجرایی و داور بخش وبلاگ‌نویسی چهارمین جشنواره نشریات بسیج با اشاره به جنگ سایبری کشورهای رقیب یا دشمن در چند سال اخیر گفت: حمله هکرها چینی به سایت‌های آمریکایی و ژاپنی، حمله هکر‌های اسرائیلی به سایت‌های لبنانی و فلسطینی وبالکعس و یا هک کردن سایت‌های ضد جنگ توسط آمریکا، جایی برای آن نگاه خوشبینانه به اینترنت را باقی نمی‌گذارد و همگی این مطالب حاکی از این است که باید خود را برای دفاع در برابر حملات سایبری و نیز مقابله به مثل آماده کنیم.

وی یادآور شد: هر چند که مانند تمامی کشورهای دنیا که این بحث را عمدتاً به ارگان‌های نظامی و امنیتی سپرده‌اند، در کشور ما نیز باید در عین تمرکز این موضوع، می‌بایست از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده و برای زمان لازم و در راستای امنیت نظام سازماندهی و بسیج شود.

این کارشناس ادامه داد: خداوند در سوره انفال در مورد جهاد می‌فرماید: هر آنچه توان دارید آماده کنید تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمنان خود را بترسانید. این امر مغایرتی با اصالت صلح در اسلام ندارد، چرا که آمادگی همه جانبه به هدف ترساندن دشمن باعث جلوگیری از بروز جنگ می‌شود نه برافروختن جنگ.

هدف از جهاد بسط و گسترش و دفاع از ارزش‌های دینی است

وی تأکید کرد: مرحله نهایی یعنی جنگ سایبرنتیک باید با در نظر گرفتن مصالح کلی نظام و در مقابل استکبار و ایادی آن مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه بحث خود به بررسی عملکرد هکرهای اسلامی پرداخت و گفت: چنانچه هدف از جهاد را بسط و گسترش و دفاع از ارزش‌های دینی بدانیم باید به بررسی مفاهیم دیگری چون امر به معروف و نهی منکر نیز توجه کنیم.

امام علی (ع) در حکمت 30نهج البلاغه دو پایه از چهار پایه جهاد را امر به معروف و نهی از منکر، ذکر می‌کنند و از سوی دیگر با توجه به اصالت صلح بر جنگ در اسلام و اصل دعوت قبل از نبرد و قتال باید به صورت جدی‌تر به بحث بر سر فریضه امر به معروف و نهی از منکر مجازی پرداخته شود.

وی مراتب امر به معروف و نهی از منکر را برشمرد و ادامه داد: اظهار رضایت یا تنفر قلبی، امر و نهی گفتاری و اقدام عملی از مراتب این اقدام است.

حق‌‌وردی ادامه داد: در مرتبه دوم از امر به معروف و نهی از منکر بایداقدام به تذکر کرد که این امر در فضای اینترنت می‌توان با تماس با مدیر سایت یا وبلاگ از طریق ایمیل یا ارسال نظرخواهی صورت گیرد.

او اظهار داشت: سازماندهی اعتراض به چاپ کتاب آیات شیطانی توسط انتشارات رومانیایی توسط گروه هکری جهاد مجازی در این مرتبه قرار می‌گیرد.

بلاگر «مجاهد مجازی» به اقدام عملی در مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که در فضای حقیقی نیز با توجه به اینکه ما هم اکنون در حکومت اسلامی هستیم، این امر بر عهده ضابطین قضایی است، برخورد با سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که در درون کشور مدیریت می‌شوند، مانند وبلاگ‌هایی که روی سرورهای ایرانی قرار دارند، برخورد با آنها توسط حاکمیت صورت گیرد.

وی افزود: سایت‌هایی که خلاف ارزش‌ها و هنجارهای ملی و دینی اقدام می‌کنند، فیلتر شوند و یا وبلاگ‌ها مذکور توسط خود سرویس‌دهندگان پس از تذکر مسدود شوند. اما تا زمانی که این مهم صورت نگیرد و نیز زمینه نظارت همگانی فراهم نشود، مثلاً سایتی یا ایمیلی برای ارائه گزارش تخلفات سایت‌ها و وبلاگ‌ها میان کاربران فضای مجازی و متولیان بحث نظارت بر فضای اینترنت فراهم نشود و نیز مدیران سرویس‌دهندگان وبلاگ به هر دلیلی در این جهت اقدام عملی و جدی را برندارند، مطمئناً عکس العمل‌های مختلف و سلیقه‌ای را در این زمینه اجتناب‌ناپذیر خواهدبود که هک کردن وبلاگ‌ها از آن جمله است.

حق‌وردی تصریح کرد: جهاد مجازی به فضای اینترنت منحصر نمی‌شود، بلکه فضاهای دیگری را مانند بازی‌های رایانه‌ای شامل می‌شود. تکنولوژی و فن آوری واقعیت مجازی، کاربردهای فراوانی در مدیریت، پزشکی، شبیه‌سازهای آموزشی و … پیدا کرده، ولی استفاده از آن برای ارائه بازی‌های رایانه‌ای عمومیت زیادی دارد. احساس حضور در یک محیط مجازی دیجیتالی بدون اینکه حضور واقعی رخ داده باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون فضای مجازی بازی‌های رایانه‌ای به محلی برای تهاجم مجازی استکبار به دنیای اسلام شده و با توجه به ویژگی‌های خاص بازی‌های رایانه‌ای تأثیر گذاری بسیار عمیقی دارد.

حزب‌الله لبنان
حزب‌الله لبنان با راه‌اندازی سایت‌های متعدد در راستای جهاد شبکه‌ای اقدام کرده و راه‌اندازی پایگاه خبری حزب‌الله لبنان به 5 زبان دنیا از جمله زبان عبری و مراجعه بسیاری از کاربران اسرائیلی به این پایگاه موجب وحشت مقامات اسرائیلی شده‌است
دبیر اجرایی و داور بخش وبلاگ‌نویسی ششمین جشنواره ره‌آورد سرزمین نور در ادامه افزود: در بازی‌های رایانه‌ای فرهنگ غربی تبلیغ می‌شود و به فرهنگ اسلام توهین می‌شود. دین اسلام را دینی تروریستی مطرح می‌کند و تروریست‌ها را با چهره مسلمانان به نمایش می‌گذارد. آیا فرصت آن نرسیده که بر این محصول فرهنگی نظارت شود و با تولید بازی‌های رایانه‌ای اقدام به ترویج ارزش‌های دینی و ملی خود کنیم؟

این بلاگر دینی خاطرنشان شد: شاید برخی مطالب بیان شده درباره جهاد مجازی را فقط مباحث تئوریک تلقی کنند که هنوز به مرحله اجرا نرسیده و یا آن را یک آرمان و ایده دور تجسم کنند، اما می‌توان حزب‌الله لبنان را نمونه موفق جهاد مجازی مطرح و مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: حزب‌الله لبنان با راه‌اندازی سایت‌های متعدد در راستای جهاد شبکه‌ای اقدام کرده و راه‌اندازی پایگاه خبری حزب‌الله لبنان به 5 زبان دنیا از جمله زبان عبری و مراجعه بسیاری از کاربران اسرائیلی به این پایگاه موجب وحشت مقامات اسرائیلی شده‌است.

او افزود: از سوی دیگر در پاسخ به حمله هکرهای اسرائیلی و هک کردن برخی از سایت‌های حزب‌الله لبنان، این گروه با هک کردن و مختل کردن سایت‌های اسراییلی توانایی خود را در این زمینه نشان داد.

بنابراین می‌توان از حزب‌الله لبنان به عنوان الگوی عملی و موفق جهاد مجازی یاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *