لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=3848
IQNA.LOGO .1 80x80 - بخش دوم مصاحبه با ایکنا : جهاد مجازی
بخش سوم مصاحبه با ایکنا: جهاد مجازی
26 دی 1386
IQNA.LOGO .2 80x80 - بخش دوم مصاحبه با ایکنا : جهاد مجازی
بخش اول مصاحبه با ایکنا : جهاد مجازی / مفهوم مقدس «جهاد مجازی» نبايد به جنگ سايبرنتيك و هك منحصر شود
26 دی 1386
نمایش همه
mahdi.haghverdi.taghanaki.1.mouood86 822x480 - بخش دوم مصاحبه با ایکنا : جهاد مجازی

بخش دوم مصاحبه با ایکنا : جهاد مجازی

وبلاگ‌نویسی ابزار قدرتمند «نبرد نامتقارن» در تقویت جهاد مجازی است.

گروه وبلاگ و IT: یک کارشناس فضای مجازی استفاده از دو روش «تدافعی» و «تهاجمی» را در مقوله جهاد مجازی تأثیرگذار عنوان کرد و در فضای نابرابر مجازی، وبلاگ‌نویسی را یکی از قدرتمند‌ترین ابزار «نبرد نامتقارن» در راستای تقویت جهاد مجازی است.

مهدی حق وردی طاقانکی، محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی و فضای مجازی در گفت‌وگو با با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در بخش نخست مصاحبه خود مفهوم جهاد را در همه زمینه‌های زندگی قابل تعمیم خواند و منحصر کردن مفهوم جهاد مجازی را به جنگ سایبرنتیک و هک، موجب برداشت غیر واقعی افراد از این مفهوم مقدس دانست.

بخش نخست مصاحبه مهدی حق وردی طاقانکی را اینجا بخوانید!

بلاگر «جهاد مجازی» در بخش دوم مصاحبه خود جهاد مجازی در فضای اینترنت را در دو مقوله قابل پیگیری عنوان کرد و گفت: ما این دو مقوله را با تعابیر جهادی شبکه‌ای و جهاد سایبری بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در جنگ شبکه‌ای دشمن سعی دارد با تسلط بر فضای اینترنت در راستای تخریب، تضعیف و تغییر ارزش‌ها و باورهای اسلامی و ملی تلاش کند و از آنجا که فضای مجازی در یک تعامل با فضای حقیقی است این تهدیدها بر فضای حقیقی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

حق‌وردی افزود: در این زمینه با دو رویکرد «تدافعی» و «تهاجمی» یا همان «آفند» و «پدافند» می‌توان به جهاد مجازی پرداخت. از سویی باید با راه‌اندازی سایت‌ها و وبلاگ‌ها به زبان‌های مختلف به تبیین اهداف و ارزش‌های اسلامی پرداخت و نیز به شبهات که علیه اسلام مطرح می‌شود پاسخ گفت.

باید از حالت انفعال بیرون آمده و با نقد دیدگاه غرب آن را به چالش بکشیم

وی تصریح کرد: باید از حالت انفعال بیرون آمده و با نقد دیدگاه، نظریات و نیز عملکرد دنیای کفر را به‌ویژه توسط منتقدین غربی بنیان‌های فکری غرب را به چالش بکشیم.

دبیر اجرایی و داور بخش وبلاگ‌نویسی چهارمین جشنواره نشریات بسیج مد نظر قرار دادن چند نکته در این جهت را ضروری خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران به تنهایی با راه‌اندازی و مدیریت سایت‌های دولتی نمی‌تواند به عنوان ام‌القرای جهان اسلام‌ به نبرد در فضای مجازی بپردازد.

ابزار قدرتمند و توانایی‌های ما با دنیای غرب بسیار نامتقارن است و در این فضای نابرابر مجازی شاید بتوان گفت که وبلاگ‌نویسی یکی از قدرتمند‌ترین ابزار «نبرد نامتقارن» در فضای مجازی در راستای تقویت جهاد مجازی است
وی ادامه داد: چرا که افتتاح و راه‌اندازی و مدیریت سایت‌ها مستلزم هزینه و به ‌کارگیری نیروی انسانی متخصص بوده و توان مالی و فنی ما قابل قیاس با دنیای غرب نیست. استعداد‌ها و توانایی‌های ما با دنیای غرب بسیار نامتقارن است و در این فضای نابرابر مجازی شاید بتوان گفت که وبلاگ‌نویسی یکی از قدرتمند‌ترین ابزار «نبرد نامتقارن» در فضای مجازی در راستای تقویت جهاد مجازی است.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه بسیج مردمی و راه‌اندازی و مدیریت وبلاگ‌ها با موضوعات و زبان‌های مختلف را بیشترین کمک به جهاد شبکه‌ای دانست و اظهار داشت: دقیقاً با همین رویکرد است که بنده معتقدم وبلاگ‌نویس ارزشی نه یک ویلاگ‌نویس صرف بلکه مجاهد مجازی است.

راه‌اندازی سایت و وبلاگ به تنهایی نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد

حق‌وردی خاطر نشان شد: صرفاً راه‌اندازی سایت و وبلاگ به تنهایی نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد، چراکه اینترنت به یک کتابخانه بزرگ می‌ماند که راهنمای دسترسی به محتوا آن، موتورهای جستجوگر هستند و تا زمانی که امتیاز صفحات(PAGE RANKING) پایین است و در صفحات اول جستجوگرهای مهمی چون گوگل و یاهو بالا نیایند، به‌ طور عملی بود و نبود این سایت‌ها یکی است.

وی ادامه داد: معمولاً رجوع به صفحات معرفی شده جستجوگرها محدود به چند صفحه اول است و کاربر هیچ‌گاه به صفحه سی‌ام یا چهلم معرفی شده رجوع نمی‌کند. هر چند که گاهاً این موتورهای جستجو‌گر در برخی از امتیازات دستکاری می‌کنند ولی عمدتاً امتیازدهی به صفحات بر اساس یک سری فرمول و قواعد صورت می‌گیرد.

بلاگر «مجاهد مجازی» تأکید کرد: این ضعف در بخش تصاویر جستجو شده نمود بیشتری دارد، کافی است یکی از کلمات ارزشی را جستجو کنید، آنگاه ببینید که آیا تصاویر نشان داده شده به واقعیت اسلام نزدیک‌ترند یا به ضد اسلامی؟

بحث جهاد سایبری با رویکرد آفندی بحث برانگیز‌تر بوده‌است

وی ادامه داد: به عنوان مثال با جستجو کلمه ashura تا چندین صفحه تصاویر قمه‌زنی نشان داده می‌شود! این تصاویر چقدر به فرهنگ واقعی عاشورا نزدیک است؟ اما در مقوله جهاد مجازی در فضای اینترنت بحث جهاد سایبری آن هم با رویکرد آفندی بحث‌برانگیز‌تر بوده‌است.

حق‌وردی یادآور شد: در جنگ سایبرنتیک دشمن سعی دارد با تمامی ابزار اقدام به از هم گسیختن سیستم‌های کنترل و فرماندهی، سیستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی، ارتباطات و غیرعملیاتی کردن آنها در صحنه نبرد و یا در حالت عادی شود.

وی در این زمینه نیز با دو رویکرد «آفندی» و «پدافندی» به جهاد سایبرنتیک پرداخته و گفت: در زمینه تدافعی، هر چند نسبت به دشمن عقب هستیم، ولی باید این خلاء را هر چه زودتر با اتحاد اندیشمندان و دولت‌مردان جهان اسلام در راستا آموزش و فراهم‌سازی امکانات و اطلاعات و زیر ساخت‌های اصلی این فضا و تولید داخلی آن در جهان اسلام پر کنیم.

جنگ سایبرنتیک
در جنگ سایبرنتیک دشمن سعی دارد با تمامی ابزار اقدام به از هم گسیختن سیستم‌های کنترل و فرماندهی، سیستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی، ارتباطات و غیرعملیاتی کردن آنها در صحنه نبرد و یا در حالت عادی شود
وی تصریح کرد: ما با رویکرد آفندی بایستی خود را برای مبارزه در این فضا آماده کنیم. بسیاری از دوستان با تعابیر متفاوت و مختلف و با بیان دلایلی با اصل جهاد مجازی مخالفت کرده و با بیان دلایلی چون علت به وجود آمدن فضای مجازی، مغایرت با اصل صلح‌طلبی و… جهاد سایبرنتیک و به‌ویژه مقوله هک را زیر سؤال بردند.

این کارشناس ادامه داد: هر چند که باید در مورد زمان و نحوه این اقدام در جای خود بحث شود. اما برخی با نگاهی خوشبینانه خصوصیاتی را برای فضای اینترنتی بیان می‌کنند مانند اینکه فضای مجازی یک فضای آزاد و دمکراتیک برای بیان کلیه آرا و اندیشه‌ها همه افراد و گرو ه‌ها است، اینترنت یک وسیله خنثی و بی‌طرف است، اینترنت فاقد مرزبندی است، اینترنت به خاطر نامتمرکز بودن فاقد زمینه سلطه‌گری و اعمال حاکمیت است.

دبیر اجرایی و داور بخش وبلاگ نویسی ششمین جشنواره ره آورد سرزمین نور افزود: اما چنان‌چه به تاریخچه اینترنت نگاهی بیاندازیم، هدف اولیه اینترنت که ابتدا با نام آرپانت توسط وزارت دفاع آمریکا ایجاد شد، یک سیستم اطلاعاتی جهانی غیر متمرکز نبود که گاهی توسط برخی عنوان می‌شود.

بلکه سیستمی بود که در زمان جنگ سرد و با هدف اولیه ایجاد یک سیستم اطلاعاتی که در زمان جنگ هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفته و مصون بماند طراحی شد و می‌توان گفت یکی از اولین محصولات هژمونی طلبانه آمریکا بود.

ادامه دارد…

لینک مصاحبه در خبرگزاری ایکنا * تاریخ انتشارمصاحبه : ۲۶ دی ۱۳۸۶

تصویر انعکاس مصاحبه در خبرگزاری ایکنا

iqna.961026.1621107 62x300 - بخش دوم مصاحبه با ایکنا : جهاد مجازی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *