لینک کوتاه مطلب :
https://vmojahed.ir/?p=3754
payam entekhabat 80x80 - بیلیبورد های متحرک
انتخابات و بازی رایانه ای
9 آذر 1388
virtual jihad . virtual mojahed 80x80 - بیلیبورد های متحرک
شهرکرد : مهدویت و بازی های رایانه ای
9 آذر 1388
نمایش همه
t 822x480 - بیلیبورد های متحرک

بیلیبورد های متحرک

برای انتقال پیام ها و دیدگاه ها از رسانه ها و ابزار گوناگونی استفاده می شود یکی از این ابزار ها لباس است !

هر چند که لباس برای انسانها به منظور پوشش و حفاظت از بدن کاربرد دارد، اما در عین حال می تواند بیانگر مواردی دیگری چون موقعیت و جایگاه اجتماعی، جنسیت و … باشد.

یکی از روش هایی که چند وقتی است که برای انتقال، تبلیغ و ترویج دیدگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد نقش بستن طرح ها و نوشته ها بر روی لباس ها خصوصا تی شرت است. در حقیقت تی شرت ها به بیلیبورد های تبلیغاتی متحرک بدل شده اند.

متاسفانه مدتهاست تی شرت هایی با مضامین  مغایر با ادیان الهی و خصوصا ضد اسلامی و حتی ضد انسانی و نزادپرستانه تولید و توزیع می‌‌شود‌‌‌‌‌‌ که آخرین آنها توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

“یک تیر، دو کشته”

یکی از جملات ضد انسانی و نژاد پرستانه نقش بسته بر این تی شرت های صهیونیستی است ! ؟

در این تی شرت در بالای این نوشته  تصویر یک زن مسلمان فلسطینی مسلح نشان داده شده که در مرکز دوربین سلاح یک تک تیر انداز قرار گرفته است.
تی شرت دیگری، یک سرباز صهیونیستی است که این جمله را می‌گوید: “فقط خدا می بخشد.”

جملات دیگری نیز بر روی این سری از تی شرت ها نقش بسته است از جمله “ما آمدیم ؛ دیدیم و نابود کردیم ” یا ” هر مادر عرب باید بداند؛سرنوشت پسرش در دستان ماست ” و تصاویر مادری که فررند کشته شده اش را به آغوش کشیده؛ از جمله نمونه های شرم آور تی‌شرتهای موجود در بازار پوشاک سرزمین اشغالی است.

هر چند که به گزارش برخی از شبکه های تلویزیونی بعضی از مسئولان صهیونیستی؛ اقدام نظامیان را به پوشیدن اینگونه “تی شرتها” محکوم کردند اما یکی از تولیدکنندگان پوشاک در سرزمینهای اشغالی با رد ادعای آنها؛ تاکید کرد: تولید پوشاک با چاپ مطالب مختلف فقط با مجوز دولت امکان پذیر است و این تی‌شرتها نیز دقیقا با تایید مسئولان ،روانه بازار شده است.

هر چند که این اولین اقدام این رژیم نبوده است. قبلا هم یک شرکت پوشاک که متعلق به یهودیان تندرو است تصاویری موهنی را از رسول اکرم (ص) بر روی پیراهن‌هایش چاپ کرده بود که اعتراض مسلمانان را در پی داشت.

از سوی دیگر در شرایطی که انتشار تصاویر موهن به پیامبر اکرم (ص) در نشریات اروپایی خشم مسلمانان جهان را برانگیخته است، وزیر اصلاحات ایتالیا تی‌شرت‌هایی را بر تن می‌کند که روی آن تصاویر توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) کشیده شده است. «روبرتو کالدرونی»، یکی از اعضای حزب اتحادیه شمال ضد مهاجران در مصاحبه با خبرگزاری آنسا گفت: «غرب باید علیه تندروی اسلامی بایستد» و پیشنهاد کرد این تی‌شرت‌ها را به هر کس که بخواهد، می‌دهد.

البته مضامین نقش بسته بر روی تی‌شرت ها منحصر به مباحث مذهبی نمی شود و در حوزه های دیگری نیز مانند سیاست وارد شده به عنوان مثال چندی پیش یک شرکت فروش و تولید لباس در آمریکا «کافه پرس» لباس هایی مثل تی‌شرت، پولیور و پیش بند بچه تولید و بر روی آنها پیام هایی در مخالفت با فعالیت های هسته ای ایران چاپ کرد. البته این اقدم با اعتراض یک استاد ایرانی الاصل مقیم آمریکا- دانشجوی دوره دکترای دانشگاه کلمبیا- و از فعالان حقوق بشر روبه رو شد. وی از مخالفان این اقدام خواست با نوشتن نامه ای اعتراض آمیز از شرکت «کافه پرس» درخواست کنند تا تولید محصولاتی که وی آنها را نفرت انگیز یاد کرده، قطع کند.

همچنین پس از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی فلسطینی ها، حزب «لیکود» برای اینکه شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات 28 مارس داشته باشد شعار «در مقابل حماس قوی باشیم!» را انتخاب کرد و قرار شد که این دستورالعمل بر  روی «تی شرت»ها  ظاهر شود.

البته در این زمینه  اقداماتی نیز از سوی مسلمان صورت گرفته است. به عنوان مثال  حزب الله لبنان توانسته از این ابزار به خوبی استفاده کند، استفاده از کلاه های زرد رنگ، پرچمهای زرد رنگ منقش به آرم “حزب الله” و تی شرت های زرد رنگ با تصاویری از آرم حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله توسط حامیان پرشور حزب الله در تجمعات چند صد هزار نفری و میلیونی حمایت از حزب الله و سخنرانی های  سید حسن نصرالله، ابهتی دو چندان به این مراسمات داده است.

در سپتامبر 2005 یک نشریه دانمارکی در یک سری از کاریکاتورهایش، کاریکاتورهایی موهنی از حضرت محمد(ص) را کشید و باعث برانگیختن خشم مسلمانان جهان شد. وقتی این کاریکاتور شرم آور چاپ شد، نخستین عکس العمل یک مسلمان آلمانی، این بود که تی شرت « من پیامبرم محمد را دوست دارم» را طراحی نمود و در خیابان راهپیمایی کرد.

البته اقدام او به همین مورد ختم نشد وی با راه اندازی سایتی به نام استایل اسلام (Styleislam)  به تولید تی‌شرت هایی با مضامینی دیگر نیز اقدام نمود که با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. شعارهایی از قبیل « تروریسم یک مذهب نیست»، « خدای تان را پاس دارید نه مخلوق خود را» ، «بر ما عشق ببارید نه بمب» یا عبارت « حامی حجاب» نه تنها بر روی لباس، بلکه روی ساک ها، فنجان ها، قالیچه های پادری و پیش بندهای بچه حک شده است.

وقتی از این دانشجو سوال می کنند آیا نگران نیست با این شعار ها، غربی ها را برنجاند؟ شعارهایی از قبیل « حجاب، انتخاب من، حق من، زندگی من» و …

او  جواب می دهد ” کسانی از دیدن این لباس ها و محصولات تحریک می شوند که نسبت به اسلام هیچ آگاهی ندارند و پر از پیش داوری های ناآگاهانه هستند. من به این طرح ها بعنوان تجلی مدرن شناساندن هویت اسلامی توجه دارم. ما مسلمانیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم. ما می توانیم پیاممان را با غرور بر سینه هامان حک کنیم و در خیابان راه برویم.”

او می گوید: « خیلی ها بر این باورند که مسلمانان اخلاق شایسته یا حس بشردوستی ندارند، اما ما با طراحی و تولید مدل های جدید به پاسخگویی به این حملات که علیه اسلام است، ادامه می دهیم. شعارهای ما به زبان انگلیسی نوشته می شوند، برای اینکه عده بیشتری بتوانند آن را بخوانند و بفهمند.

او می گوید: محصولات و کالاهای ما بزودی با ترجمه فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی به بازار می آیند. اغلب مشتری های غیرمسلمان ما روشنفکران هستند. روشنفکرانی که از این ابتکار حمایت می کنند. بخصوص که ما به هیچ حزب یا دولتی وابسته نیستیم. میانگین سنی مشتریان ما 15 تا 50 سال هستند. از هر کالای فروخته شده، یک یورو به حساب کودکان یتیم آفریقایی که قربانیان بیماری ایدز هستند، واریز می شود.

می توانید محصولاتی را که این مسلمان طراحی کرده  در سایت “استایل اسلام” (Styleislam.com )  مشاهده کنید.

همچنین هیچگاه از خاطر نخواهیم برد زمانی را که “فردریک کانوته” در دیدار رفت مرحله یک شانزدهم نهایی رقابت های جام حذفی اسپانیا، پس از گلزنی در دقیقه 40 پیراهن ورزشی خود را بالا زد و زیر پیراهنی خود را که روی آن با چهار زبان مختلف کلمه “فلسطین” نوشته شده بود، به همگان نشان داد و پس از مسابقه هم در مصاحبه با رسانه های مختلف جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم کرد. هر چند که فدراسیون فوتبال اسپانیا با استناد به قوانین فیفا، مهاجم تیم سویا را به مبلغ 3000 یورو جریمه نمود.

و یا “کارلوس لاتوف ” کاریکاتوریست مطرح برزیل از مردم جهان خواست با انتشار کاریکاتورهایش بر روی تی‌شرت‌ها، پوسترها و روزنامه‌ها، به حمایت از مردم فلسطین بپردازند.

یکی از اقدامات بسیار جالب توجه در این زمینه، حرکت یک تیم فوتبال ایتالیایی است. که گزارش ان از شبکه المنار در 30 دسامبر 2007  پخش شد.

در مسابقات محلی که دهها تیم معروف ایتالیایی در آن شرکت داشتند یکی از تیمها با پیراهن منقش به پرچم حزب الله لبنان  به میدان می آید! البته تنها فرق علامت این تیم فوتبال  با پرچم واقعی حزب الله در اینست که این تیم به جای علامت کره زمین در پرچم حزب الله لبنان ، از یک توپ فوتبال استفاده می کند. اسم تیم ” Zassbollah ” است که ترکیبی از اسم “جولیو تزاسیو” رییس باشگاه و حزب الله است.

این تیم مجموعه ای از بازیکنانی است که هر سال برای خود نام وشماره جدیدی انتخاب می‌کنند. امسال نیز علامت حزب الله را در کنار عکس جولیو تزاسو، صاحب تیم بر روی لباسهای خود چاپ کرده‌اند. این نقش به گونه ای نوشته شده که شبیه حروف کوفی عربی باشد.

یکی از اعضای تیم که ابتکار نامگذاری از او بوده است می گوید:”ما این اسم را دور از ملاحظات سیاسی انتخاب کردیم این کار را برای بالا بردن معنویت، روحیه صبر و مقاومت و جنگجویی متعالی و احترام بین اعضا انتخاب نمودیم”.

با توجه به آنچه ذکر شد دیگر نباید به نقوش، تصاویر  و نوشته های نقش بسته بر روی لباس ها در حد تنوع یا زیبایی و … نگاه کرد بلکه می تواند به عنوان ابزار رسانه ای به منظور انتقال، ترویج و تبلیغ  برخی از مفاهیم و دیدگاه ها به کار رود.

نویسنده : مهدی حق وردی طاقانکی

بیلیبورد های متحرک منبع :ماهنامه پیام انقلاب ، شماره شماره 24 ، تیر ماه 1388 ، ص 56 و 57

 

لینک مطلب در وبلاگ مجاهد مجازی: بیلیبورد های متحرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *